Mikä sitten se mielekkään elämän salaisuus on?

Kerron oman näkemykseni siitä. Tämä on 50 vuotiaan hyvin monipuolisen ja monia haasteita sisältäneen miehen, elämän minulle todeksi muodostanut näkemys.

Oma näkemyksesi voi olla täysin poikkeava mutta ei missään nimessä väärä, koska historiamme, elämänpiirimme, luonteemme ja ystäväpiirimme on yksilöllisiä. Me arvostamme eri asioita, meidän haasteet ja se mistä tykkäämme poikkeavat persoonamme mukaisesti.

Nuroren miehenä -90 luvulla liikuin erään lauluryhmän mukana, tilaisuutemme oli lähinnä seurakunnissa ympäri Suomea ja vierailimme Ruotsissakin suomalaisten seurakunnissa. Kuulijakuntamme keski-ikä liikkui 50-60 välillä, joten keikoillamme ei pikkuhousuja lennellyt lavalle😇. Meidän ryhmässä oli yksi mies joka on jäänyt mieleeni. Hän oln ehkä vaatimattomin mies jonka olen koskaan tavannut. Hän oli kilpatason suunnistaja siviilissä, eli kovakuntoinen kaveri. Kävimme joskus lekkeilemässä iltaisin kun tilaisuudet oli ohitse ja meillä oli majapaikassamme aikaa rentoutumiselle. Lenkkeillessämme tuo mies otti hyvin lempeästi huomioon huommatavan eron juoksukunnossamme, minä sain määrätä vauhdin ja joskus minun väsähdettyä hän sanoi nätisti jos hän vielä jonkun makaa jatkaisi, että nähdään sitten majapaikassa.

Meidän tilaisuuksissa oli tapana että laulujen lomassa joku meistä kertoisi jonkun taphtuman jossa hänen elämänsä sai uuden suunnan, tuo suunnistajamies kertoi usein elämänsä käännekohdasta ja tuo puhe oli pilkulleen aina sama.
Tiesin jo jonkun kerran hänen tarinansa kuultuani, mikä lause tulee seuraavaksi.
Jostain syystä tuo tarina oli mielenkiintoista kuultavaa vaikka jonkunajan kulttua osasin sen suurinpiirtein ulkoa.
Viihdyin tuon miehen seurassa vapaa-aikoina noiden reissujen aikana vaikka hän ei ollut mitenkään räiskyvä seuramies, mutta hänen läsnäolossa oli jotakin rauhoittavaa.
Jälkeenpäin ajateltuna hän oli niin sinut itsensä kanssa ja jotenkin poikkeuksellisen läsnä omassa elämässään että se teki hänestä sisäisesti rikkaan ilman mitään erityislahjoja.

Tähän on pakko lisätä, että hän oli lahjakas mies monella tapaa, mutta se ei määritellyt häntä ihmisenä, eikä näytellyt hänen persoonassaan määrittelevän häntä ihmisenä.

Ja siinäpä se mielekkään elämän salaisuus piilee.
Rauha itsensä kanssa,!

illman että kokoajan ajattelisi että jos olisin sitä taikka tätä , olisi jotakin joka huomattaisiin tai omaisin joitakin eritykspiirteitä, niin sitten olisin onnellinen ja tyytyväinen elämääni.

Raadollinen totuus julkkiksista tai muuten huomion keskipisteenä olevista ihmisistä on se että ensiksi ihmiset nostaa sinut jalustalle ja sitten kateus joka on meidän perusominaisuus ( meidän kaikkien. Toisilla se on hallitseva ominaisuus, mutta toisilla ns. Normaalilla tasolla) persoonassamme, odottaa että tuo ihailemamme ihminen tipehtaa tuolta jalustaltaan rymisten alas.

Joten pyri tyytyväisyyteen ja sopusointuun itsesi kanssa, niin huomaat kuinka ihanaa elämä on vaikka et olekkaan huomion kohteena.

Ssitko kiinni tarinan juonesta?
Heräsikö jokin mielipide jonka haluaisit kenties jakaa meille?

2 tykkäystä

Sain kiinni! Rauha on se mitä ihminen kaipaa mielelleen. Mitä kaikkea hyvää maailmassa olisi jos tämä kyseinen “tila” olisi suurimmalla osalla meistä. Tätä rauhaa olen etsinyt ja saavuttanut sen jonkinlaisella tasolla, omaan kroppaan. Se on mitä on, vuosien varrella se varmaan tulee muuttumaan kunhan annan sille, itselle aikaa ja mahdollisuuden.

Sitä monesti pomppoilee ajatusten “olisimpa minäkin jotakin suurta, menestyvä” “onneksi saan olla yksin, ei kokoajan joku seuraa mitä teen, miten elän” välillä.
Ainut mikä jäi tästä kertomuksesta häiritsemään oli tämä miehen kertoma tarina. Miten se meni? :face_with_monocle:

1 tykkäys