Mietteitä ympäristöahdistuksesta

Hei,

tämänhetkinen maailman tilanne ympäristön kannalta ahdistaa aivan äärettömästi ja tuntuu että en voi yksilötasolla enää tehdä enempää ympäristön eteen mitä tällä hetkellä jo teen. Tämä avuttomuuden tunne lisää entisestään ahdistusta. Tilanne tuntuu todella toivottomalta ja tuntuu että maailmalla ja Suomessa asiaan ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti.

Oletteko muut kohdanneet samanlaista ahdistusta ympäristöongelmiin liittyen ja miten olette käsitelleet sitä. Tämä asia vain kuormittaa jatkuvasti eikä loppua ole näkyvissä :sweat_smile:

2 tykkäystä

Moi @Oispanalle

Itse olen ratkaissut asiaa niin, että olen tehnyt tarvittavia muutoksia omassa /perheen elämässä. Tämän jälkeen on tietyllä tavalla joutunut hyväksymään, että ei voi välttämättä vaikuttaa enempää. Välillä sen kanssa elelee helpommin ja välillä harmittelee ettei tee kaikkea oikein, eikä voi tehdä enemmän isossa mittakaavassa.

yst terv Ville

2 tykkäystä

Itsellä on jonkin verran auttanut erilaiseen ympäristöön liittyviin aktioihin osallistuminen omien mahdollisuuksien puitteissa, liittyipä se sitten vaikka jonkun tuotteen boikotointiin, addressien kirjoittamiseen tai vaikka miekkariin osallistumiseen. Se että tekee konkreettisesti asioita joilla on edes pientä vaikutusta tuo semmoista oloa että tekee parhaansa.

Ilmastoasioissa puhutaan niin ison mittakaavan jutuista että tarvitaan todella laajaa mobilisoitumista ihmisiltä ja se mitä itse tekee henkilökohtaisessa elämässään on se juttu mihin itse voi vaikuttaa. Se voi myös vaikuttaa muihin ihmisiin sun ympärillä. Onhan se tuskastuttavan pieni rikka rokassa. Se saa surettaa ja suututtaakin, mutta tuleen ei saa jäädä makaamaan.

1 tykkäys