Manian hallitseminen

Moi!

Mulla on vasta alkanut maaninen tai paha hypomaaninen jakso. Olen kyllä ilmoittanut hoitotaholle, ja lääkärinkin kanssa juttelen huomenna. Mulla on siis bipo-diagnoosi kyllä. Ois ehkä hyvä jos ei menis ihan yli ja tää jakso ei pitkittyis, kun muuten seuraa paha ja pitkä masennus. Ja lisäksi pelottaa että tulee tehtyä ääliömäisyyksiä.

Millaisia vinkkejä teillä on maanisten jaksojen hallitsemiseen?

Ainakin varmaan pitäis pyrkiä syömään lääkkeet, nukkumaan kunnolla, välttämään päihteitä (sekä ehkä myös kofeiinia), välttämään ylimääräistä rahankäyttöä (ehkä voisi tileillekin laittaa rajoja) ja syömään normaalisti. Ehkä myös pyrkiä välttämään turhaa seksuaalisuutta, etenkin irtosuhteita.

Tuleeko teille mitään muuta mieleen? Etenkin konkreettisia neuvoja etsitään.

Vaikea juttu tässä on myös se, että suuri osa minua HALUAA olla maaninen ja täten on tehnyt mm. mieli lopettaa lääkkeiden syöminen, alkaa törsäämään rahaa, aloittaa dokaaminen, lopettamaan nukkuminen jne. Tähän asti oon selvinnyt aika vähillä ongelmilla, tosin viime yönä nukuin vain kaksi tuntia (eikä väsytä yhtään!). Mutta joo, tässä sairaudessahan usein varsinkin oikeina maanisina jaksoina ei edes tunnista itse olevansa maaninen saati sitten avun tarpeessa.

Kiitos.

2 tykkäystä

Ihan mahtavaa, että tunnistat maanisuuden. Kuten totesitkin, se on monesti tosi vaikeaa.

Tosi hyvä, että hoitotahoon on jo kontakti ja lääkärin kanssa on sovittu tapaaminen. Ja varmasti nuo kaikki pohtimasi asiat auttavat, jos niistä pystyy pitämään kiinni. Auttaisiko, jos joku läheinen tukisi tässä (muistuttelisi, miksi haluat syödä lääkkeitä, nukkua tarpeeksi, olla tuhlaamatta kaikkia rahojasi jne)? Ja ehdottomasti kaikenlaiset tavat, joilla voi ulkoisesti hallita rahankäyttöä (osto- ja nostolimiitit tileille jne). ehkäisevät ikävämpiä seurauksia.

Toivottavasti täältä löytyy vielä muiltakin hyviä vertaisvinkkejä :slight_smile:

5 tykkäystä

Hei!
Mulla auttaa se, että radikaalisti vähentää virikkeitä. Yleisesti manian loitolla pitämisessä auttaa jatkuva itsetarkkailu, ja vastaliikkeet, kun huomaa mahdollista alkavaa oireilua. Eli virikkeet (uutiset, telkkari, jos paha tilanne niin myös liikunta ja kirjat akuutisti) minimiin, stressi minimiin, ja ehdottomasti alkoholi, kahvi, tee yms pois, eli äärimmäinen ”tylsyys”. Näillä on pysynyt mania poissa vuodesta 2008.

Marilla oli myös hyviä neuvoja! Nostolimitit tililwille yms on hyödyksi. Itellä on kaikkina aikoina käytössä. :blush:

Voimia ja tsemppiä! Ja pyydä apua, jos tuntuu ettet pärjää. :heart:

Taustana voin kertoa, että mulla on 20 vuotta sitten todettu bipo, ja nykyään elän lääkkeettömästi hoitotahon kanssa sovitusti. Kontakti on siis hätätapauksia varten, ja lääkeresepti sekä lääkkeet, jos tulee akuutti tilanne.

1 tykkäys