Luonteen peilaaminen (mirroring)

En löytänyt samanlaista aihetta aikaisemmin, joten päätin kysyä itse. Itselläni on ongelma peilaamisesta (mirroring), eli keskustellessani jonkun kanssa peilaan heidän omaa luonnetta, puhetyyliä, sanontoja yms takaisinpäin. On vaikea tunnistaa mikä on oma luonteenpiirre, kun oleskellessa jonkun ihmisen (esim työkaverin) kanssa päivittäin, käyttäytyy samalla tavalla kuin toinen. Välillä sitä havahtuu käyttäytyvän todella omien periaatteiden vastaisesti ja tuntuu siltä kuin olisi täysin ohjattavana. Onko tästä mahdollisuus päästä eroon? Onko minulla ollenkaan omaa persoonallisuutta? En tee tätä tahallaan, vaan huomaamattani.

Voiko taustalla olla pelko jostain? Siitä ettei tule hyväksytyksi. Käyttäytyy kuin muut jotta olisi pidetty tai tulisi paremmin toimeen jonkun kanssa.

3 tykkäystä

Mä oon huomannu, että teen tätä samaa. Mulla se tosin liittyy nepsypiirteisiin ja niin sanottuun ”maskaamiseen” eli piirteisen peittelyyn.

Oon joskus huomannu esim. matikivani kaverin puhetyyliä, mutta en osannut laittaa matkimista ”pois päältä”… Ois kyl kiva tietää miten tästä pääsis eroon, koska itellä ainakin vie paljon voimavaroja.

2 tykkäystä

On aika tavallista, että toisten eleitä ja tapoja tarttuu yhdessä ollessa. Mä huomaan itse Villen kanssa keskustellessa, että meinaa sanojen painottaminen ja jotkin murre-elementit tarttua omaan puheeseen. Ja tämä tapahtuu hyvin huomaamatta. Varmasti on paljon yksilöllisiä eroja, että kuinka helposti toista alkaa peilaamaan. Eli en näe, että siinä takana tarvitsisi olla mitään pelkoa. Jos kuitenkin tunnet pelkääväsi, niin sitä voi olla hyvä tutkailla, että onko pelko perusteltu vai ei.

Itse näkisin isona juttuna, että olet huomannut mitä teet. Se, että on samanlaisia tapoja ei tarvitse olla mikään ongelma, mutta jos huomaat tekeväsi jotain, mitä et halua tehdä, niin se on toki eri asia. Sinulle on oma persoonallisuus ja se tulee esille esim. tässä sinun pohdinnassasi. Ehkä suosittelisin sinua miettimään, että sen sijaan että teet jotain, mikä on periaatteittesi vastaista, niin mitä oikeastaan haluat siinä tilanteessa tehdä. Joskus huomaamme toimivamme eri tavalla kuin minkä ajattelemme olevan oikein ja se on hyvä hetki ottaa tietoisempi ote omaan toimintaan ja valita aktiivisesti että kuinka haluaa toimia.

4 tykkäystä