Lapsen pelirajat

Moi.

Ollaan pähkäilty kaverin kanssa että mitä pelirajoituksia android puhelimiin saisi? Mitä muita keinoja olette käyttäneet pelaamisen ja puhelimen käytön rajoittamisesta lapsella.

Kiitos jo etukäteen.

T: JUUSTO

1 tykkäys

Hei, itse olen sivusta seurannut kun ylä-asteikäisen pikkusiskoni puhelimen käyttöä on rajattu todella rankasti. Nykypäivänä nuoren monet kaverisuhteet ovat pääosin netissä ja puhelin ajan rajoittaminen voi helposti aiheuttaa ulkopuolelle jäämistä ja pahimmillaan johtaa jopa kiusaamiseen. Kannattaakin keskustella lapsen kanssa mihin hän puhelintaan käyttää ja kuinka iso vaikutus netillä on nykynuorten kaverisuhteisiin ja välituntien puheen aiheisiin. Suosittelen vahvasti näiden asioiden huomioimista ennen ruutuajan rajoittamista. Vinkkinä myös kannattaa tarkkailla paljonko itse käytät puhelinta päivittäin, sillä se voi paremmin antaa suuntaa siitä kuinka kriittinen väline älypuhelin meille on.

3 tykkäystä

Itselläni ei ole siis tämä lapsi vaan kaverin puolesta kyselen. Olen vain ollut häntä tukemassa tässä ja ottamassa selvää. Nyt puhutaankin puhelimen liiallisesta käytöstä ja turvallisesta pelaamisen rajaamisesta. Itse en käyttele paljonkaan puhelinta ja olenkin miettinyt että luopuisin älypuhelimestani. Mutta kiitos silti viestistäsi. :smiling_face_with_three_hearts:

2 tykkäystä

Nyt sait JUUSTO viiden lapsen isän (enemmän kuin vähään aikaa olen ollutkkaan), HEREILLE!

Kassvatusmielessä, suhteena omiin lapsiini, vaikein , suurin ja ongelmallisin kysymys ollut!!!

Asiasta on puhuttu ja riidelty enemmän kuin mistään muusta.

Ja nyt tulee sitten sitä 50vuotta eläneen miehen puhetta josta nykynuoriso, meillä kotona ei ole tykännyt ja tuskin tykkäät sinäkään rakas nuori jos lukemista vielä eteenpäin jatkat!?

Lähdetään liikkeelle negaation kautta, mutta tämä helpottuu loppua kohden.

Jos olen väärässä, niin kuulisin erittäin mielellään mielipiteesi.

Nuoren ihmisen ja voi olla varttuneemmankin, suurin kysymys johon hän etsii elämässään vastausta ON! Kuka minä olen!!!?

Rupesiko ahdistamaan jo?

Pelatessa ja katsellessa jotakin , ihminen katsoo itsestään ulospäin. Se on ihan sallitua, oikein, ja jopa edellytys , ihan kasvunkin kannalta.

Mutta mutta, jos sinä katsot liian paljon itsestäsi ulospäin, vertailet itseäsi muihin ja muiden tekemisiin, voi käydä niin että lanka katkeaa itseesi. Ja kysymys kuka minä itse sitten olen, ei enään löydäkkään vastausta, ennen kuin sitten tuota lankaa punotaan yhteen jonkun avustamana. Toki sen prosessin voi yksinkin läpi käydä.

Eli kultainen keskitie on parastie. Pelaa, katsele, mutta pysy kartalla elämäsi suhteen.

Sinä jolla kiehahti just yli, tulet kiittämään minua 20vuoden päästä.

Oikeasti, vilpittömästi sinun puolella oleva! TaksiMika

1 tykkäys

Usein on tärkeä miettiä, että mitä ongelmia käyttö aiheuttaa ja mitä lapsi/nuori tekemisestä saa tai mistä se on pois. Pelaaminen tai somen käyttö eivät sinäänsä ole hyviä tai huonoja asioita ja voivat tuoda elämään hyviä asioita. Mutta jos mitään muuta ei halua tehdä, tai puhelimen käyttö vie kaiken tilan mielestä, niin se voi olla ongelma. Samoin jos näyttää, että käytöstä on ongelmallisia seurauksia.

Suoria ohjeita on hankala antaa, kun ei tunne tilannetta eikä lapsen ikää.
Family link on varmaan aika toimiva sovellus, millä voi rajata käyttöäaikaa ja sovellusten käyttöä. Se on monilla käytössä. Selkeät säännöt ovat varmasti tärkeitä, jos käyttöä pitää rajoittaa. Jos puhelimen käyttö esim. tulee kotitöiden/läksyjen tms. edelle, niin käyttöähän voi myös ehdollistaa esim. että lisäaikaa tulee vasta kun jotain on tehty tms.

1 tykkäys

On myös oleellista, minkä ikäisestä lapsesta puhutaan. Pelien, some ja internetin suhteen pätee aivan samat kasvatusperiaatteet kuin niiden ulkopuolisenkin maailman. Mitä pienempi lapsi on kyseessä, sen enemmän voi puhtaasti rajoittaa asioita. Esimerkiksi 5-vuotiasta ei päästetä kaverin kanssa ulos nuorison kanssa hengailemaan, mutta 15-vuotias päästetään ja tavoitteena on kasvattaa ja opettaa häntä tekemään hyviä valintoja puhtaan kieltämisen sijasta.

Lapset ja nuoret ovat yksilöitä (siinä missä aikuisetkin) myös itsesäätelyn osalta, toisille pelien lopettaminen ja pelaamisen määrän kohtuullisena pitäminen on helppoa, toisille vaikeaa. Mitään yleispätevää neuvoa tai kikkaa ei ole olemassa, vaan jokainen lapsi/nuori on ainutlaatuinen tapaus. Kuten Samuli sanoi, oleellista on aiheuttaako kännykkä tai pelaaminen ongelmia. Jos aiheuttaa, niin mitä ongelmia ja miksi.

Duunissa tullut aika paljonkin keskusteltua kännyköistä, pelaamisesta ja somesta eri ikäisten nuorten sekä heidän vanhempien kanssa. Vanhemmat usein kysyvät, mitä tehdä jos lasta kiusataan somessa, tai lapsi itse käyttäytyy asiattomasti. Tai jos lapsi pelaa tai katsoo elokuvia, jotka ylittävät yhdessä sovitut ikärajat? Jostain syystä digitaalinen maailma tuntuu vanhemmista hyvinkin erilaiselta, mutta jos asiaa lähestyy miettimällä miten toimisi jos tapahtunut asia olisikin tapahtunut kotipihalla tai vaikka puistossa, vastauksia yleensä löytyy. Jos lasta kiusataan talon pihalla tai puistossa, ei yleensä ainoana vaihtoehtona ole kieltää lasta menemästä sinne.

On myös hyvä muistaa, että mitä vanhemmaksi lapsi tulee sitä todennäköisempää on, että hän tai joku kaveri osaa kiertää estot ja rajoitukset. Eli jos lapsi haluaa niitä estoja kiertää, siihen yleensä löytyy keinot. Esimerkiksi vaikka omassa kännykässä olisi pelit estetty, niitä voi halutessaan pelata kaverin kännykällä.

Jos taas lapsen peli- ja puhelimen käytön määrät alkavat olla erittäin haitallisia, tulisi rajoittamisen lisäksi todella hyvin pohtia ja selvittää mistä määrät johtuvat. Pelihaittojen määritelmänä on yleensä, että pelaaminen haittaa oleellisesti pelaamisen ulkopuolista elämää. Pelkkä kieltäminen saattaa ratkaista ongelman hetkellisesti, mutta ei pysyvästi. Mikäli pelaamiseen johtavia syitä ei työstetä, lapsen kasvaessa isommaksi hän löytää yleensä keinot pelata rajoituksista huolimatta. Ja loputtomiin lasta ei voi rajoittaa, tärkeää olisi auttaa ja tukea häntä kohtuullisessa pelaamisessa.

Ilman tietoa tarkemmasta tilanteesta tämä on tällaista ajatusten heittelyä ilmaan, ilman että on mitään tietoa onko mikään sopiva kaverisi tilanteeseen. Joskus auttaa avoin ja arvostava keskustelu lapsen kanssa, joskus pitää keskittyä vanhemman toimintaan ja tapoihin, joskus lapsen puhelinta pitää rajoittaa joko yhdessä sovitusti tai vanhemman päätöksellä, ja olen ollut pari kertaa tilanteessa jossa lapsi on ollut psyykkisesti niin huonossa kunnossa että kännykkä on pitänyt ottaa kokonaan pois lapsen käytöstä.

Sen vinkin antaisin, että jos pääsytään puhelimen käytön rajoittamiseen (aika tai sovellukset), paras lopputulos saadaan yleensä kun lapsi on itse mukana sopimassa ja pohtimassa rajoituksia. Kun on tunne, että on saanut vaikuttaa sopimukseen, sitoutuminen on yleensä paljon parempaa kuin puhtaasti aikuisen päättämässä rajoituksessa.

3 tykkäystä