Omalla kohdallani äiti päätti lähteä omatoimisesti. Tammikuun 24. tulee 23. vuosipäivä hänen kuolemastaan.
Itsemurha, varsinkin ilman viestiä, jättää jälkeensä vastaamattomia kysymyksiä todella paljon. Yhteistä elämää jää elämättä. Muistot pohjautuvat siihen, mitä on ollut aiemmin ja niitäkin saattaa pitkän aikaa värittää kuolintapaan liittyvät tuntemukset. Viha ja itsesyytökset saapuivat teini-iässä. Kaikki tämä kääntyi tuhoisasti sisäänpäin. Vahvimmiten muistan tästä ajasta syyttäneeni itseäni tästä teosta. " Jos olisin neljä vuotiaana totellut äitiäni, ehkä hän ei olisi riistänyt henkeään itseltään. Kyse on palapelistä, jonka olisin ollut oletettavasti saamassa synttärilahjaksi. Entä jos en olisikaan riidellyt äidin kanssa siitä. Olisko hän vielä elossa?" Poltin kotona takassamme myös hänen kuvansa. Jäin siitä kiinni kun kehyksien lasi löydettiin pesän tuhkista.
Monesti olen miettinyt: mikä oli äidin lempiväri? Millaisista joulukuusen koristeista hän olisi pitänyt?
Molemmat vuosikymmenet päällimmäisenä on ollut kaipuu ja halu keskustella sekä ymmärtää häntä. Mikä kaikki johti hänen ratkaisuunsa? 5-vuotiaana en ole itse aikanaan voinut edes ymmärtää mistä on ollut kyse. Enkä edes enää muista.
Väistämättä vuosi vuodelta, kun vanhenen ja olen kohta saman ikäinen kuin äiti tekonsa aikaan, tulee väistämättä mietittyä: Millaista hänen arkensa oli? Äiti on lapsen elämässä ensimmäinen esimerkki naisesta. Entä sitten kun tämä side on katkennut jo varhaislapuudessa? Mitkä ovat silloin käyttöohjeet sukupuolisuuteen?
Jäljelle ovat jääneet valokuvat, joista suurinta osaa hänen elämästään en edes tunne, vaikka ulkonäöllisesti valokuvasta tunnnistaakin ihmisen, silti henkilö on etäinen, sillä en koskaan saata kuulla tarinoita, mitä niihin kuviin liittyy. Eikä itselläni ole ketään kenen kanssa niitä jakaa. Koko äidin puoleinen sukuni on kuollut itseäni lukuunottamatta.
Eräs asia, jonka olen myös unohtanut on hänen äänensä. Oikeastaan kaikki muu paitsi ne ikävät muistot, joista varhaislapsuuteni traumat ovat syntyneet. Toisaalta itselläni ei ole myöskään ollut mahdollisuutta muistaa, sillä trauman syntyessä mieleni on suojannut sulkemalla tarkkoihin sanoitettaviin (muistoihin) liittyvän aivojen alueen, jotta selvisin varhaislapsuudestani. Asiat mitä muistan ovat erilaisia kehollisia muistoja, joita en pysty sanoittamaan.
Tätä kirjoittaessani itken. Kyyneleet ovat valuneet jo hyvän aikaa. Istuessani eräänä päivänä kahvilassa tällä viikolla juttelin äidille. Tuo tilanne purkautuu mitä ilmeisimmin juuri nyt. Samassa hiukan pidemmällä aikavälillä katsaus vaikutuksiin sekä eri tunteisiin mitä itsemurha herättää. Mielestäni hyvä esimerkki siitä kuinka tapahtuneen elää läpi eri näkökulmista eri kohdissa elämää.
Kaikesta tunnemyllerryksestä huolimatta olen syvästi kiitollinen äidilleni. Sain häneltä trauman lahjan, jonka myötä opettelen elämään oman näköistäni elämää. Rakastan häntä. Hän on korvaamattoman arvokas opettaja ollut elämässäni.
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti
Jälleen romaanin pukkasin pihalle…