Läheisen hankala parisuhde

Olen nyt useamman vuoden silloin tällöin kuullut läheiseni purkauksia pahasta olostaan. Olen yrittänyt tukea häntä ja myös asettaa rajoja, koska jutut mitä hän on kertonut toisen käytöksestä, ei ole OK enkä halua tai aijo lohdutella läheistäni selittelemällä tekosyitä toisen käytökselle. Näitä tekosyitä kuitenki yritetään kaivella, ihan kuin ongelma jotenkin ratkeaisi sillä :frowning:

Olen myös kuullut läheiseni suunnitteleen jo pitkän aikaa muuttamista omilleen ja lopettamalla suhteen, mutta aina vaan tämä kaikki muuttuu kun toinen käyttäytyy taas kuin unelma, kunnes tulee taas uusi konflitki…

Hiljattain autoin läheistäni ja kyyditsin hänet pois tämän toisen luota ja heidän yhteisestä kodista. Vaikutti sille, että nyt oikeasti hänelle riittää. Huokaisin helpotuksesta ja olin myös valmiina olemaan hänelle tukena sille matkalle, missä hän löytäisi taas itsenäisen itsensä.

Nyt kuitenkin kuulen, että sitä on palattu tuttuun ja “turvalliseen” ja sovittu säännöistä. Ymmärrän, hiljattain kokenut vastaavaa, joka avasi silmäni. Avasi minut niin, että tuntuu todella pahalle seurata vierestä läheiseni elämää ja kuinka haluaisi tehdä jotain, mutta onko minulla mitään oikeasti tehtävissä, jos toinen ei halua päästää irti?

Ikävää tässä on vielä se, että he molemmat ovat minulle tosi tärkeitä ja pitkäaikaisia ystäviä ja haluaisin olla puolueeton, mutta se on mahdotonta, kun ymmärtää sen pahan olon mitä epäterve suhde voi pahimmillaan aiheuttaa. Toisaalta on vaikea kertoa suoria mielipiteitä asiasta, koska silloin olen toiselle ystävälleni hyväksi ja toiselle huonoksi.

Miten hitossa tässä pitäisi ulkopuolisena olla??

3 tykkäystä

En oikein osaa kovin hyvin tilanteessa neuvoa, mutta itse olin tuollaisessa tilanteessa pitkään. Kaikki haluasi minut ja kumppanini erilleen ja ymmärsin kyllä syyn ja niin usein itsekin halusin. Alku vuodet suhteesta oli katastrofi, mutta tunsin ettei hän ole pohjimmiltaan niin huono kun näyttää. Minulla ilmeisesti oli todella paljon voimaa auttaa ihmistä joka ei todellakaan kohdellut minua hyvin silloin. Ollaan oltu yhdessä nyt 12 vuotta enkä onnellisempi voisi olla. Olin ainut joka hänet auttoi tuosta pahasta pois vaikkei se helppoa ollut.

En todellakaan sano, että kaikkien tulee sietää pahaa käytöstä, mutta joskus tilanne voi olla eri mitä ulospäin näyttää. Jos ihminen ei halua lähteä suhteesta niin kukaan ei siihen voi pakottaa, mutta raskasta katseltavaa se varmasti on. Itse en olisi halunnut tuossa tilanteessa olevani kenellekään taakka vaikka välillä tarvitsin apua. Toivottavasti saat keskusteltua läheisesi kanssa ja kerrottua ettet halua valita puolia ja haluat kuitenkin heidän onnellisuutta. :heart:

1 tykkäys