Kunniamerkit, ilmoitukset ja tykkäykset

Miulle on hiukan epäselvää minkä takia näitä juttuja tällä foorumilla tarvitaan.
Luoko tämä aidosti turvallista ja kohtaavaa ilmapiiriä? Kuitenkin kyseessä on järjestelmä joka ruokkii dopamiinin tuotantoa niin kuin somealustoilla on tapana. Tämä on omiaan luomaan addiktiivisuutta mahdollisesti. Tiedän että ilmoituksia voi säätää sekä foorumin omista/foorumisovelluksen/tietokoneen/älypuhelimen asetuksista.

Itse tulkitsen, että näille on jokin selkeä tarve kun näitä kerran käytetään. Luottamustason määrittämisen ymmärrän, sillä käyttäjillä on täällä eri rooleja. On loogista luottamustason syvenevän ajan myötä: luottamus on ansaittava. Omasta näkökulmastani haluaisin luottaa, että yksittäinen käyttäjä palaa foorumille ilman kunniamerkkejäkin, jos kokee aidosti tämän yhteisön omaksi paikakseen.

Mitä varten nämä ovat olemassa? Miksi näitä tarvitaan?
Voiko ihmisten erilainen määrittely kunniamerkein heikentää foorumin ilmapiiriä? Miksi voisi ja miksi ei voisi?
Onko kaikkien käyttäjien nähtävä toistensa kunniamerkit? Miksi ja miksi ei?

2 tykkäystä

Siis nuo “luottamustasot” tai millä nimellä onkaan niin itse nään ne enemmän että, jos olet aktiivinen täällä foorumilla niin “luottamustaso” nousee. Ei niinkään sen kirjaimellisena tarkoituksena, että oisit “enemmän” luottamuksen arvoinen kuin toinen. Ja jos jokin käyttäjä on aktiivinen täällä niin itse ainakin haluaisin, että saisin jotain arvostusta siitä, jos ja kun olen aktiivinen jossain. Pienikin “kunnianosoitus” voi tuntua kivalta. c:

5 tykkäystä

Aivan näin :ok_hand::blush: on se kivaa kyllä , itse ainakin tulin iloiseksi huomatessani että olen saanut kunniamerkin. :heart:

2 tykkäystä

Ei minustakaan ole tarkoitus luokitella ihmisiä täällä eikä ottaa liian vakavasti noita kunniamerkintöjä yms. :grin:

Osan näistä kunniamerkeistähän foorumi luo automaattisesti, kun suorittaa tiettyjä toimintoja täällä (viestin lainaus, joku tykkää viestistäsi, käytät emojia ensimmäistä kertaa yms). Osa kunniamerkeistä taas on manuaalisesti suunniteltu ja annettu ja pohjautuvat tiettyihin asioihin - eikä niillä todellakaan ole tarkoitus määritellä kenenkään arvoa täällä. Kunniamerkithän eivät ilmeisesti myöskään näy itse keskustelualueella (ainakin itse löydän ne vain käyttäjän profiilista), joten mielestäni niiden ei pitäisi liikaa foorumin ilmapiiriin vaikuttaa.

4 tykkäystä

Mielenkiintoista löytää toisenlaisiakin näkökulmia sillä omani on aikalailla toisenlainen.
Mun mielestä näiden kautta luokitellaan käyttäjiä erilaisiin laatikoihin ja lokeroihin. Katsomalla kunniamerkkejä voi nähdä jokaisen yksittäisen käyttäjän, jolle jokin tietty merkki on myönnetty.

Ihmisten julkinen luokitteleminen on mielestäni epäinhimillistä toimintaa. Viittaan tällä siihen että nykyisellään yksittäinen käyttäjä voi valitessaan nähdä kaikki muut käyttäjät joille jokin tietty merkki on myönnetty. Eli ne eivät ole yksityisiä.

Ja tässä vaiheessa kun luodaan muista somealustoista ulkopuolista järjestelmää, jota myös hallinnoidaan itse on mielenkiintoista ja kyseenalaista että valitaan alusta, joka mahdollistaa addiktiivisuutta perustoiminnoillaan :thinking: