Koronan sairastamisen jälkeen ahdistusta

Onko kellään muulla koronan sairastamisen jälkeen pahentunut ahdistus?
Sairastin itse vähän yli kuukausi sitten koronan ja sen jälkeen on ahdistus voimistunut ja muutenkin kroppa/mieli ollut herkillä/ylivireänä. Unettomuutta on tai saan nukahdettua mutta unet on outoja, ruokahalu on laskenut ja muutenkin semmoista ahdistusta ollut ja epätodellista oloa. :confused:

Muistan että itselle se oli henkisesti niin kova paikka, että vaikutti tilanteeseen varmasti myös. Itse sairastin 2020 syksyllä ja silloin sitä piti salailla ja hävetä kun tuntui syylliseltä. Oli jo ennen koronaa tosi pahoja ahdistuneisuuskausia mutta selkeästi ne paheni sairastumisen jälkeen. Paha toki sanoa et johtuiko omalla kohdallani oikeasti koronasta kun oli siinä kaikkea muutakin päällä,
mutta muistan silloin lukeneeni, että kun se vaikuttaa niin vahvasti aivoihin, se myös aiheuttaa mm. aivosumua, masennusta ja ahdistusta. Unettomuus ja ruokahalumuutokset tulee sitten näiden perässä - valitettavasti. Tuntuu et se psyykkinen kuormitus on koronassa todella paha, ite olin oireeton ja 10 päivää jumissa 15 neliön huoneessani. Se ei varsinaisesti helpottanut mitään. Oikeastaan rysäyttää sellaisen kauhean häpeän ja syyllisyyden ja epäonnistumisen taakan niskaan, ettei mitään rajaa. Mikä on todella hassua koska sairastuminen ei ole koskaan mikään oma valinta ja syy.

Jos tuntuu sietämättömältä kannattaa hakea ehdottomasti apua olotilaan ammattilaisilta, ei kannata kärvistellä yksin. Voimia sinne. :slight_smile: