Korona, ahdistus ja paniikkikohtukset

Tein tänään positiivisen koronatestin. Torstaina illalla sain jonkun tyyppisen paniikkikohtauksen. Ja perjantaina alkoi korona oireet aamulla. Edelleen paniikkikohtauksen kaltaisia oireita. Voiko korona siis aiheuttaa tätä? Olen kärsinyt tässä pidemmän aikaan ahdistuksesta jne, mutta olen käynyt myös terapiassa melkein viikottain. Terapiassa ahdistukseen ei ole löytynyt mitään kunnon syytä. Kävin hetki sitten myös laajoissa verikokeissa, joiden tulosta odotan parhaillaan. Voiko näihin oloihin vaikutta jokin sairaus? En tiedä mitä tällä haen, ehkä jonkunlaista vertais tukea?

Minä en osaa tuohon asiaan vastata, kun en ole alan asiantuntija.

Mutta ajatellen vertaistukea niin voin antaa vastauksen omasta kokemuksestani sekä lähelläni olevien ihmisten kokemusten kautta.

Kyllä mielestäni kun ihminen kokee jotain stressaavaa, sellaista mihin ei ole oikein tottunut tai ei asiaa tunne, voi aiheuttaa psyykkisesti tilan jossa ahdistuu ja se johtaa paniikkikohtaukseen.

Minun mielestä olisi hyvä jos tällaisesta tilanteesta pääsisi jonkun kanssa joka ymmärtää asiaa keskustelemaan, niin että oppii tunnistamaan tämän tunnetilan ja jatkossa pystyy muuttamaan omaa suhtautumistaan asiaan.

Korona on hyvin monelle suomalaiselle ollut traumaattinen kokemus. Koronasta on tämän muutaman vuoden aikana kirjoitettu sosiaalisessa mediassa niin ristiriitaisesti, että ei ole ihme jos se monelle on aiheuttanut jonkinlaista traumaa.

Siksi on ihan luonnollista että kun sitten omalle kohdalle tulee korona, se saattaa laukaista tälläisen traumaperäisen suhtautumisen asiaan.

En tiedä oliko tästä kirjoituksestani mitään apua, mutta ainakin haluan lohduttaa että minä itse ja paljon ystäviä ympärilläni on nyt sairastanut koronan, se on kestänyt heillä yleensä 3-5 päivää ja sitten se on mennyt ohi.

Itse meinasin traumatisoitua siitä hysteriasta jota levitettiin koronasta kun se tuli. Itse kuulun siihen ryhmään niitä ihmisiä Suomessa joka ei itseään rokottanut. Koska olin asiasta avoin, enkä peittänyt sitä millään lailla - sain osakseni paljon henkistä väkivaltaa. Minulle lähetettiin yksityisviestejä joissa lietsottiin miten käy jos ei ota rokotetta.

Minä tiesin tuona aikana että minä itse saan päättää omasta kehostani, mitä sinne laitan tai mitä jätän laittamatta. Kuitenkin ympärilläni oli ihmisiä jotka eivät kestäneet valintaani. Pahinta mitä sain kokea oli, että löytyi ympäriltä sellaisiakin ihmisiä jotka katkaisivat välit ihmisten kanssa jotka eivät olleet rokottaneet itseään.

Joten en yhtään ihmettele että korona on saanut aikaan ympärillään myös mielenterveys ongelmia, tai ainakin vahvistanut niitä oireita.