Keskustelu Ukrainan tilanteesta tähän topikkiin. Huolet, ahdistus, miten ajatella, jotta olo helpottaisi

Tämä asia huolettaa varmasti monia mielenterveyden näkökulmasta. Voidaan tässä jutella asiasta monipuolisesti ja etenkin mielenterveyden näkökulmasta.

5 tykkäystä

Niin kaun kun eivät tänne hyökkää niin en ole huolissani. Enemmän oikeastaan olisin huolissani pakotteista mitä venäjä suomelle laittaa. Meillä kallistuu asiat ja saatavuus joillekkin asiolle huononee. Suomessa on paljon köyhyyttä ja se elämä entistä pahemmaksi tulee menemään.

3 tykkäystä

Ukrainan tilanne on huolestuttava, mutta eniten mietityttää asiassa se, että jos Suomi päättääkin aseellisesti tukea Ukrainaa ja sotilaallisesti. Pidän epärealistisena sitä, että Venäjä hyökkää sillä jos emme ota osaa sotaan niin tuskin Venäjä hyökkää Suomeen. Jos Suomi osallistuu sotaan niin tilanne voi muuttua.
Sympatiat on kyllä ukranialaisia kohtaan ja ihmettelen syvästi, miksi sotimalla Venäjän pitää ongelmat ratkoa. Sota kun ei ole ratkaisu yhtään mihinkään. Historia pitäisi opettaa asioista sen sijaan, että uudella asialla tehdään samat virheet vähän nykyaikaistetuin keinoin.

3 tykkäystä

Tänään kyydissäni oli kansanedustaja jota olen 10vuotta ajanut eduskuntaan. En ole koskaan nähnyt häntä niin totisena ja vakavana. Toivottavasti tilanne ei eskalodu, enkä halua peloitella ketään. Luotan Länsimaiden johtajien diplomaattisiin taitoihin hoitaa tämä tilanne. Äitini suku on 200vuotta sitten muuttanut Ukrainasta Terijoelle josta he tulivat Mäntsälään, kun Neuvostoliitto varasti Karjalan Suomelta. Voi olla että minulla on kaukaisia sukulaisia Ukrainassa nyt sodan keskellä.

3 tykkäystä

Viitaten Villen tän päiväseen Tiktok-videoon “Sotauutiset pelottaa ja ahdistaa” On täysin mahdollista valita minkä antaa vaikuttaa elämäänsä ja minkä ei. Itse päätän sulkea somen ja uutiskanavat lähes kokonaan. Voi kysyä itseltään: Onko minun pakko tietää tästä aiheesta?

Jokainen on itse elämänsä tärkein ihminen. Pitämällä huolta omasta mielenterveydestään sekä toimintakyvystään pitää huolta koko muusta maailmasta samaan aikaan. Helpointa on lähteä liikkeelle arkeen vaikuttavista asioista: mistä Ville jo videolla kertoikin. Se mitä aidosti elämäänsä tarvitsee on loppujen lopuksi aika yksinkertaisia ja pieniä asioita.

Muu maailma ja aluillaan oleva sota jatkaa kyllä rauhassa omassa tahdissa etenemistään sillä aikaa kun omaa elämää elää ajessaan. Valtiolla on kyllä muutkin keinot tavoittaa ihmisiä kuin sosiaalinen media tai uutiset kännykästä. Aihetta kansalaisilla huoleen täällä on siinä vaiheessa jos palveluita joudutaan sulkemaan, jotta saadaan mobilisoitua ihmisiä ylläpitämään muita toimia huoltovarmuuden takaamiseksi.

Joten toistaiseksi voi jatkaa arjessa kuten tähänkin asti.

5 tykkäystä

Neuvostoliittoon kuului myös Ukraina aikoinaan. Eli heidän joukot myös hyökkäsi Suomeen aikoinaan. Ja muitakin ketkä siihen liittoon kuului.

2 tykkäystä

Nyt kun tuon mainitsit, niin muistan hämärästi tuon tienneeni, mutta en sitä muistanut. Äitini sukuhistoriasta minulla on hyvin hatarat tiedot muutenkin. Tuntuu kauhealta ajatella jos oman sukuni jäseniä on ollut siinä porukassa huhhu. Toivottavasti ei mennyt yöunet.

3 tykkäystä

Siihen aikaa he toki ausuivat Terijoella, eli olivat itse myös valloittajan vihollisia ja pakenivat muiden Karjalaisten tavoin.

2 tykkäystä

Tuskaisinta on juurikin se, että tietää miten 99% ihmisistä on sitä mieltä että tämä on väärin mutta se pieni ihmismäärä voi muuttaa kaikkien elämän.

Osaan sulkea pois uutiskanavat, mutta kyllähän ne kaikista väylistä tulee läpi halusi tai ei ja esimerkiksi tiktok jonka kissavideot ovat minulle olleet aina stressinpurkukanava onkin muuttunut reaaliajassa sodasta päivittäväksi väyläksi on sillee aika ahdistunut olo. Se tulee joka tuutista vastaan, eikä sitä pääse pakoon ja joka kerta kun eksyn kuulemaan sen huutavan sireenin äänen nousee sisälläni sodan pelko. Tuntuu hieman omituiselta pelätä jotain mihin ei voi itse vaikuttaa, mutta samalla se on kamalaa kun on tapahtuu ympärillä jotain joka vaikuttaa elämään eikä voi tehdä mitään. Ahdistuinko koronasta näin paljon? Olisinko ahdistunut tästä asiasta jos oma mielenterveys olisi paremmassa jamassa eikä esim ahdistuneisuushäiriö olisi kiusaamassa valmiiksi elämässäni? Paljon kysymyksiä eikä yhtään vastauksia.

Tunnen suurta tuskaa niiden puolesta jotka ovat siellä aivan sodan keskellä ja samaan aikaan mietin, miten lähellä se on. Lähempänä kuin koskaan aikaisemmin minun elinaikanani. Enkä haluaisi jatkuvasti olla ahdistunut aiheesta, mutta kun on valmiiksi elämässään rikkinäinen, ei kaipaisi lisää kuormitusta. Kun puuttuu kaikki se arki, rutiinit ja harrastukset puuttuu myös se ajatustensa pakopaikka.

Oma onni on se, että pystyy käsittelemään asioita terapiassa jos alkaa liikaa ahdistaa, mutta eipä se tunti viikossa ihan kaikkea pelasta. Selittämätön keissi kun ei tällaista voinut kuvitella tapahtuvaksi Euroopassa 2022.

4 tykkäystä

Itse olen erittäin adistunut koko tilanteesta ja pelkään sen eskaloituvan kolmanteen maailmansotaan. En ole koskaan aikaisemmin pelännyt asua lähellä rajaa, mutta Venäjän uhkailut ovat saaneet hermoheikkoiset aivoni ylikierroksille. Pelkään aina pahinta. Pelkään jättäväni hellan päälle ja sytyttäväni asuntoni tuleen, pelkään sitä ja tätä ja odotan aina pahimman tapahtuvan. Ja Ukrainan tilanne on nostanut katasrofi ajatteluni ihan uudelle tasolle, etenkin kun on täysin mahdollista, että nämä asiat käy. Eli en voi edes yrittää ratinalisoida ajatuksiani kuten vaikka muiden huolen aiheiden kanssa.

En haluaisi lukea näitä uutisia, mutta samaan aikaan haluan pysyä kärryillä tilanteesta. En tiedä mitä tehdä tämän pelon lievittämiseen, etenkin kun on kouluhommia jotka pitäisi saada valmiiksi, niin ei voi edes kadota videopelien maailmaan pitkäksi aikaa.

4 tykkäystä

Tiedän hyvin tunteen. Itsekään en haluaisi kokoajan lukea näitä uutisia Ukrainan tilanteesta, koska minullakin on vähän tuota katastrofi ajattelua. Haen kuitenkin yhteishaussa yhdelle alalle ja haluan saada edes yhden ennakkotehtävän hyvin, jos muut tehtävät eivät onnistu kovinkaan hyvin. Ukrainan uutisten murehtimisien lisäksi on ollut vielä jonkun aikaa tämä ammattikriisikin niin alkaa tuntua ettei oikein tiedä miten ajattelisi asioita. Alkaa vain ahdistamaan ja mietityttämään asiat enemmän, mitä enemmän lukee sotaan liittyviä uutisia eri medioita. Tiedän kiusaavani itseäni, mutta samalla mietin jos nyt ei tee saako tehtäviä koskaan tehdyksi.

2 tykkäystä

Itteeni ahdistaa ja pelottaa koko tilanne tosi paljon, etenki se jos venäjä päättääkin hyökkää Suomeen, ite meinaan poistuu kaikista someist sen ajaks et tilanne rauhottuu. Pelottaa niin paljon etten oo pystynyt nukkuu koko viime yönä. Päätin tos illal et meen ulos jos se sais ajatuksia muualle,mut se vaa pahenti tilannetta, kuulu joku kova ääni ja söikähin nii pahasti et sain paniikkikohtauksen.

3 tykkäystä

En tiedä, mut miettiessäni Ukrainan tilannetta ja tätä tilannetta missä koko Eurooppa joutuu Venäjän takia olemaan, niin tuli mieleen tää biisi:

Toivottavasti en aiheuta kellee ahdistusta enempää, tämän karun biisin sijasta haluan toivottaa kaikille voimia tähän hetkeen ja uskoa tulevaan kaikesta tästä tilanteesta huolimatta!

3 tykkäystä

Täällä kans ahdistaa ja pelottaa kauheesti koko asia :pensive: välillä koittanut olla lukematta/katsomatta uutisia, mut silti sitä jotenkin haluu olla ajantasalla…Voispa tää jo loppua :pensive:

4 tykkäystä