Kaverisuhteet nepsynä

Mä halusin tulla avautumaan tänne kaverisuhteista ja niiden vaikeudesta nepsynä. Mulla itellä on adhd, tourette ja mahdollisesti myös autismi (ainakin piirteitä siitä).

Mulla oli pienenä suht paljon kavereita, mut ihmissuhteissa oli myös paljon haasteita. Mua on kiusattu jonku verran lähes aina, ja en varsinkaan pienenä ees tajunnu kun sitä kiusaamista tapahtu, mutta reagoin siihen silti viiveellä kotiin tultaessa (=purin päivän aikana kertyneet tunteet vanhempiin). Musta on myös lähes koko elämän tuntunu, että en voi/osaa olla oma itteni kaveriporukassa.

Kun menin yläasteelle olin päättäny, että musta tulee suosittu ihan sama millä keinolla. No, se ei sit kuitenkaa onnistunu ja kiusaaminen yms jatku. Kasiluokalla tuli kunnon rock bottom ja olin vajaa kuukauden pois koulusta mielenterveyssyistä, olin niin kuormittunu jatkuvasta esittämisestä ja maskaamisesta (lisäks koulu meni päin persettä).

Ton pohjakosketuksen jälkeen mulla ei oo jotenkaa ollu voimia maskata yhtä paljon, jonka seurauksena mun sosiaalinen elämä pikkuhiljaa kuihtu käsiin. Mä tulin kasin ja ysin välisenä keväänä kaapista ulos biseksuaalina, josta sain kuulla kiusaamista ja vittuilua paljon. Siinä kohassa siis jo lähti osa ”kavereista” jotka ei mitään kavereita nyt ollukkaa ku ne kohteli mua noin (mutta en sitä ollu jotenkaa ees ennen tota tajunnu). Ysillä meillä oli neljän tytön kaveriporukka mut mukaan lukien. Oltiin tosi tuiviisti yhessä, mutta ysin jälkeen kesällä meillä katkes yhen porukan jäsenen kanssa välit. Olin siitä ihan rikki koko kesän.

Menin ysin jälkeen lukioon, josta luulin et saisin uusia kavereita. Yks tyttö tosta ysiluokan porukasta tuli mun mukaan ja nyt ollaan oltu niin paljon kahestaan, että en oo saanu yhtäkään uutta kaveria. Mua ei enää kiusata koulussa, mutta oon yksinäisempi ku koskaan.

Mulla on muutama kaveri, mutta pari niistä kohtelee mua semi huonosti, ja parin kanssa nään tosi harvoin. En tiiä mikä tähän tilanteeseen auttais, ku en osaa kommunikoida näille kahelle läheisimmälle ystävälle et miltä niitten toiminta musta tuntuu. Mulla ei myöskään tunnu riittävän sosiaaliset taidot uusien kavereiden saamiseen. Osaan näyttää ulospäin siltä, että homma toimii, mut sisälläpäin joudun miettimään hitosti mitä sanon ja keskustelu ei vaan tunnu luontevalta.

Jos pääsit tänne asti ni kiitos, et jaksoit lukee tän. Also jos jollain on samantyyppisiä kokemuksia, ni ois kiva kuulla ja saada vertaistukee!

2 tykkäystä