Kateus!

Hei!
Halusin avata tän ketjun tunteesta nimeltä kateus. Onko täällä muita, jotka tunnistavat itsessään kateuden ja haluavat kehittyä sen työstämisessä itsessä tai haluavat päästä siitä eroon?
Tunnistan itsessäni kateutta ja vertailen itseäni hurjan paljon erääseen ystävääni. Häpeän, että tunnen kateutta häntä kohtaan. Huomaan, että en pysty ottamaan samalla lailla hänen suruaan tai muuten vain huonoa päivään vastaan, sillä ajattelen, että hänhän on niin ihanasta perheestä jossa puhutaan kaikesta ja hänellähän on muutenkin niin ihana elämä. Tiedän toimivani väärin. Tämän takia olen myös etääntynyt hänestä ja vältellytkin häntä. Ymmärrän, että olen rikkonut (ja edelleen) kateuteni takia suhdettamme, tämä on jatkunut nyt parin vuoden ajan (liian pitkään, ja sekin hävettää). Miten voisin lopettaa tämän kierteen ja miten voisin olla sättimättä itseäni entisestään?

Miten muilla teillä? Onko teillä halua kitkeä itsestä pois tätä elämäniloa syövyttävää tunnetta? Miten ootte työstäneet? Olis ihanaa kuulla ajatuksia aiheesta ja kokemuksia!

Minussa ei juuri ole kateutta, joten en pysty ihan samaistumaan tunteeseen. Mutta meidän yhteiskunnassa olen harrastuksessa ja työpaikalla huomannut sen olleen olemassa.

En tiedä pystynkö sinua auttamaan tässä.

Yksi asia mikä kuitenkin tuli mieleen, mitä jos keskittyisit vähemmän näihin henkilöihin joille olet kateellinen. En tarkoita sitä että suljet ne pois omasta tuttava piiristäsi, vaan koitat suhtautua asiaan eri tavalla.

Aloitat kilvoittelemaan asian suhteen, koitat vaihe vaiheelta hyväksyä enemmän heidän asioissaan. Et keskity siihen mitä heillä on, vaan tyydyt siihen mitä itselläsi on. Eli lopetat vertailemasta itseäsi heihin.

Luulen että kateus monelle on sitä että omaa huonon itsetunnon, ei hyväksy itseään sellaisena kuin on ja alkaa kadehtimaan niitä asioita toisessa joita ei itsessä ole.

Luulen että kateudesta pois pääsemiseksi alkaa siitä kun tunnistaa nämä piirteet itsessään ja alkaa systemaattisesti tekemään työtä sen eteen että ei kadehdi muita. Kateus tulee oman itsensä sisältä ja siihen täytyy tarttua itse kiinni.

Oikein muuta en asian ympärillä näin nopeasti keksinyt.

Toivottavasti pääset irti tästä ongelmasta, sillä se rasittaa sinua itseäsi sekä niitä ympärillä olevia ihmisiä joita kadehdit.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta, tää antaa perspektiiviä ja auttaa kehittää omia ajatuksia nyt kun on halua työstää tätä tosissaan :slight_smile:

Nyt kun mietin, niin vois olla tosi hyvä kyllä keskittyä omiin juttuihin ja vahvuuksiin sen sijaan että vertailen itseä koko ajan heihin. Mutta se on välillä vaan todella vaikeaa, mutta tahdon alkaa tekemään niin.

Oma kateuteni kyllä liittyy heikkoon itsetuntooni, sen kyllä myönnän. Tiedän sen rasittavan itseäni ja muita ympärilläni.

Tällä hetkellä kuitenkin kaipaan rakentavaa keskustelua aiheen tiimoilta, vertaistukea ja käytännönesimerkkejä miten voisin käsitellä asiaa ja edistyä sen pois kitkemisestä. Kiitos vielä kommentistasi, se oli hyvä! :slight_smile: