Katastrofiajattelu

Heips :heart: tällänen hankala ja äärimmäisen kuormittava asia, kun katastrofiajattelu on piinannut mua pitkään. Onkohan tästä mitenkään mahdollista päästä eroon? Tai keinoja millä helpottaa oloa…Aina on pelko että jotain pahaa tapahtuu :pensive:

2 tykkäystä

Mulla on sama ongelma. Mitään pahempaa ei ole oikeastaan koskaan edes tapahtunut, mutta silti pelkään ja katasrofisoin kaikkea mahdollista.

“Mitä jos se on myöhässä koska joutui kolariin?”
“Mitäs jos tää päänsärky onkin aivokasvain?”
“Mitä jos…”

Kerroin tästä julkisen puolen hoitajalle jolla käyn puhumassa ja hän ehdotti, että voisin yrittää rauhoittaa itseäni kun ajatukset lähtee liikkeelle. Esim. miettimällä todennäköisempiä syitä siihen jos joku on vaikka myöhässä ja miettiä onko nyt omat pelot kovinkaan todennäköisiä. Itse olen myös huomannut erilaisten puzzle pelien auttavan, joku sudoku, nonogram tai vaikka vain palapeli jolla saa aivot kiireiseksi toisella asialla.

1 tykkäys

Tuttu tunne. Itse ajattelen lähinnä lasten kohdalle jokin ikävää. Sitten kun he ovat päässeet teini-ikään, niin huoli on vähentynyt.
Mitää järkevää neuvoa ei ikävä kyllä ole antaa, mutta jos se yhtään lohduttaa niin et ole yksin.
Nykyään kun uutisia lukee niin se ei ainakaan helpota. Kokoajan tuntuu tapahtuvan kaikenlaista.
Mutta koitetaan ajatella positiivisesesti. Helppo sanoa näin, mutta tiedän että toteutus onkin toinen asia.
Aikoinaan kun oli aamuja että kärsin krapulasta ja siihen liittyi tietty heikko fiilis muutenkin, niin huoliajattelu tuntui kovemmalta. Ja sanovat ammattilaiset että masennuksen yksi oire on juuri tuo ajattelu siitä että jokin pahaa sattuisi. Muistan joskus lukeneeni näin. Jos olen väärässä, korjatkaa.

1 tykkäys

Mä pelkään eniten, että mun koiralle käy jotain .(sillä on suolistosairaus, ja sain trauman jokin aika sitten sen pahasta veriripulista…) Ja muuenkin just se, että perheenjäsenille tapahtuis jotain :sweat: on kyllä rankkaa tällänen jatkuva pelossa eläminen…

2 tykkäystä

Mulle on myös tutut tämä. Oon ihan varma että mulla on syöpä kun joka paikassa on semmoisia tuntemuksia.

1 tykkäys