Joulu - iloa vai ahdistusta? ūüéÖūüŹĽ

joulupuu on rakennettu, joulu on jo ovella…ja taas mennään…
millasia tunteita joulu herättää sussa? tähän alle voit kertoo avoimesti kaikista tunteista joita joulunaika sussa herättää, hyvässä tai pahassa, ja mahdollisia syitä niiden tunteiden takaa. ilahdutetaan, kuunnellaan ja piristetään niitä ketkä sitä tarvitsee! :heart:

itselle joulu on suht. neutraali, mutta viimevuosina oon huomannut sen painavan enemmän. en pysty enää mennä sukuloimaan. enkä oikeen tiiä vielä syytä taustalla, mutta oon perustellut sen itelleni niin, etten tunne mun sukulaisia enään. ei olla lapsuuden jälkeen oltu juurikaan tekemisissä, ja vaikka ollaan verisukua ja on hyviä muistoja, he ei tunnu tutuilta. ja mä en viihdy tuntemattomassa seurassa. tätä on vaikee selittää perheelle, ja tuntuu että osa on loukkaantunut, vaikka tää ei sulje pois sitä ettenkö heistä välittäisi tosi paljon.
itse oon päättänyt viettää joulun poikaystävän perheen kanssa, se tuntuu tutummalta ja paremmalta paikalta olla ja nauttia ruoasta sekä seurasta :heart:

muistakaa, loppujen lopuksi joulu on oikeesti vaan yksi päivä muiden joukossa, jonka yhteiskunta vaan ottaa vähän turhan tosissaan! :joy: ja jos vietät sen esim. yksin, tai surullisella fiiliksellä, et TODELLAKAAN oo ainoo tai yksin noiden fiilisten kanssa. vaikka nyt tuntuis raskaalta, että joulu tulee ovista ja ikkunoista, ei hätää, pian se on taas ohi!

olis kiva kuull myös joulusuunnitelmia, lahjatoiveita ja -ostoksia, kuulla mitä kuuluu sun jouluruokapöytään ja nähdä millaseks oot koristellu joulukuusesi! :christmas_tree:

toivottavasti just sun joulu menee hyvin, ihan sama vietätkö sitä vai et :heart:

4 tykkäystä

pah entiiiä minkälainen teksti tästä tulee, toivottavasti pysyy kärryillä :sweat_smile:

Perheen kanssa vietän tämän joulun kotona, meille tulee pappa kanssa viettämään jouluu. Mukavan pieni porukka meitä, minä, iskä, kaks veljee ja pappa. Saankin viettää joulun äijä porukan kanssa :blue_heart:

jouluruokia syödään, itse en niinkään piittaa niistä, niin varmaankin syön sit jotain muuta, jos maistuu. Kinkkua on tietenkin pöydässä :relieved:

yleensä mä en juhlapäivistä paljoa piittaa, mutta joulu on sikäli mukavaa aikaa, kun saa oikeasti vain olla perheen kanssa välittämättä siitä arjesta. Saa syödä yllinkyllin kaikkea, jutella niitä näitä ja katsoa vaikka joululeffoja. Ihan mitä vaan. Ymmärrän, että kaikilla ei oo tätä mahdollisuutta kuitenkaan ja minun käykin sääliksi heitä. Ite aina jos tiedän jonkun, joka viettää joulua yksin niin joko pyydän meille käymään tai vähintään toivotan hyvät joulut. Monesti käyn aattona ja joulupäivänä myös kävelyllä ja toivotan vastaantulijoille hyvät joulut. Nautin siitä, kun saan ihmisen hyvälle tuulelle, ystävällisellä eleellä :slight_smile:

toivon kaikille rauhallista ja hyvää joulua <3

2 tykkäystä

Ei ole lahjatoiveita. En luultavasti saa mitään lahjoja. Itsekkään en mitään lähetä vähäisten läheisten takia ja köyhyyden. Yksinään toki joulu menee. Synttärit myös siinä samoihin aikoihin. Ihan on päivä muiden joukossa. En koristele kotia tai edes syö jouluruokia. Meen ehkä baariin jouluna jos auki. Tsemppiä kaikille muille jotka sitä tarvitsee!!

2 tykkäystä

Mun tämän vuoden joulu eletään hyvinkin synkissä vesissä… rakas pappa menehtyi viikko sitten. (Pliis ei täytetä tätä keskustelua osanotoilla yms. Riittää, että tykkäätte vaikka tästä kommentista :heart: )

En ylipäätään oo mikään jouluihminen, mutta nyt se joulufiilis on entistäkin enemmän pois. Vietän joulun kahdestaan mummin kanssa. Lahjoja ei yleensä ole jaettu perheen kesken, tai korkeintaan minä ainoana lapsena olen saanut jotain. Kavereiden kesken ollaan jotain pientä keksitty toisillemme.
Jouluruoka on meillä ollut aina aika vaatimaton. Kinkku on se pääjuttu. Laatikoita yms ei ole.

Halloween on mulle mieleisempi juhla, ja se on näkyny mun sisustuksessa myös näin joulunaikaan. Mulla on joulukuusi, mutta siinä roikkuu halloween teemaset valot ja koristeet.

12 tykkäystä

Ite en oikee tälläsistä juhlajutuista pidä, mut varata aikaa ja nähä perhettä ja sukuu on jees.
Perinteit mitä jääny nii parin tietyn leffan katsominen, ja lähi suvun kierto. Ny kun matkaa tullu koti kulmille nii meinaa jäädä tuo suvun näkeminen kiireeseen.

Ainoot joulu laulut mit√§ voi kuunnella nii on ‚ÄėRaskasta Joulua‚Äô-albumit.

3 tykkäystä

Neutraaleilla fiiliksillä mennään tämä joulu. Viime vuonna tähän aikaan kun toivoi, ettei olis aamulla enää herännytkään, niin nyt on suorastaan kepeä tunnelma :smiley: Päivä siinä missä muutkin.

Tavallisesti yksin eläessä olen matkustanut ystäväperheen joulupatojen ääreen, mutta tällaisen mustan surman aikaan en tahdo reissata yhtään minnekään.

Uutta vuotta ja uusia kujeita odotellessa :metal:

2 tykkäystä

https://vm.tiktok.com/ZM8TRdukr/ Tein tähän liittyvän tiktokin :nerd_face:

4 tykkäystä

Joulu sanana saa jo kurkun kireäksi.

Mun elämäni joulut ovat olleet kaikkea muuta kuin ihania, lämpimiä ja turvallisia; kaljapullojen kilinää, nyrkkien pauketta ja loppuyön sammuneen krohinaa. Opin jo ihan pienenä vihaamaan joulua. Ahdistus ja tuska alkaa jo lokakuussa kun ensimmäiset konvehtirasiat kasautuu kauppojen hyllyille. Tunnen oloni fyysisesti huonoksi, mieli on kärttyinen ja alakuloinen. Koen suurta surua etten ole saanut viettää sellaista joulua, mikä olisi minun tarpeideni mukainen.

Olen yrittänyt löytää omaa tapaa viettää joulua, mutta yksinäisenä ihmisenä se on kovin vaikeaa kun haluaisi ihmisiä ympärilleen. Suurin unelmani ja toiveeni olisi oma perhe ja rakentaa täysin oma joulu :heart:

Tänä jouluna sain kutsun liittyä ystäväni perheen joulunviettoon, siitä olen todella kiitollinen. Tältä joululta toivon lahjaksi hyvää mieltä, turvallista oloa, läsnäoloa, tukea ja ymmärrystä :heart: Samaa toivon myös teille ihan jokaiselle, sun näköistä joulua :love_letter:

6 tykkäystä

Muksusta saakka joulu on ollut mulle pakollinen paha. En tykk√§√§ sit√§ erityisemmin viett√§√§. √Ąidin vuoksi m√§ edes yrit√§n siet√§√§ t√§t√§ ‚Äújuhlaa‚ÄĚ :sneezing_face:

3 tykkäystä

Nykyään aika neutraali suhtautuminen. Peruskoulun jälkeen mun porukat erosi ja se oli hirveän riitaisa ero niillä, en tykännyt yhtään jouluista moneen vuoteen koska silloin tuntui et pitää valita puoli että missä joulun on. Minkään muun juhlapyhän kohdalla ei tuntunut sellaista taakkaa.
Kahdestaan vietetään joulun aika lailla miehen kanssa, joulusaunassa tosin mennään käymään mun isällä (ei oo hyvä idis rempailla saunaa ennen joulua… :sweat_smile:) Aika perus jouluruokaa, lasillinen hyvää viiniä. Jos lahjoja on niin kotikotoa oon sen perinteen ottanut että mahdollisimman myöhään aukaistaan lahjat, joskus 11 aikoihin illalla :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Mä olen jouluhullu :see_no_evil:
Lapsuudessa vietettiin joulu mummun ja papan luona koko äitin puolen suvun kesken.
Oli meinaan melua ja melskettä.
Iskän luona käyminen oli pakollinen paha, koska oli kännissä kuitenkin.
Jossain kohtaa sitten perheet alkoivat pitämään omia joulujaan, eikä sillon tuntunut joulu enää oikealta.

Aikuisena aloin löytämään joulufiilistä uudelleen sitä kautta, että aloin pikkuhiljaa joulun lähestyessä valmistelemaan joulua.
Rakastan tehdä itse joululaatikot, piparkakkutaikinan (enkä edes syö pipareita).
Harmaasuolattu joulukinkku kuuluu laittaa aaton vastaisena yönä paistumaan.
Ihana herätä kinkun tuoksuun ja katsoa aamulla joulupukin kuumaa linjaa :face_with_hand_over_mouth:
Aamupalaksi tietenkin Pälkäneen perunalimppua, piimäjuustoa ja kinkkua.

Toisinaan lähden äitin luo jouluksi mutta silloinkin majailen mieluummin mökillä omassa rauhassa ja osallistun ruokailuun ja yhteiseen oleiluun hetkeksi.
Tykkään silti viettää joulun myös itsekseni samoja perinteitä noudattaen.

2 tykkäystä

Lahjojen ostamisesta tulee yleensä kova ahdistus tälleen vähävarasena ihmisenä, haluais kauheesti ostaa kaikille kaikkea, mut sit ei vaan oo sitä rahaa.:broken_heart: Oon mä onneks saanut siskojen lapsille hankittua pienet paketit, ja sit vanhemmille… Ja sit se sosiaalisuus välillä alkaa ahistaa kans :grimacing:

3 tykkäystä

Täällä vietetään joulua taas porukoiden kanssa tapellen, miksköhä sitä joka joulu aina menee porukoille vaikka tietää et se menee vaan tappeluksi mut kai siinä sit on se et haluaa viettää sit joulua ees jotenkin kun ei sitä yksinkää halua kotonaan olla :woman_facepalming:t3::woman_shrugging:t3: mut onhan siinä tietenkin se puoli et näkee mummoa jolla vointi menee vaa huonommaksi nii saa ainaki vielä hänen seurassaaan olla ja luoda niitä muistoja. Mutta jos ei enempää synkistellä nii hyvää joulua kaikille teille

2 tykkäystä

Itselle joulu tuo kyllä tosi paljon iloa ja joulun aika on parasta vuodessa. Harmillisesti niin monille se on kuitenkin nykyään iso stressin aihe. Pitäisi enemmän keskittyä siihen rauhoittumiseen ja yhteiseen oloon koska sehän se on tärkeintä.
Liikaa on tullut sitä kuka järjestää hienoimman joulun, kuka ostaa isoimmat paketit. Ihan kuin joulussa olisi kyse kilpailusta. Sitähän se ei missään tapauksessa ole.

2 tykkäystä