Joo ei tästä tuu ennää mittään, nään taas yhä enemmän painajaisia

Ja nukun huonosti

En oo muuttanu mun iltatoimia mitenkään tai ees nukkumaanmenoaikaa
Ja vaikka mulla onki stressiä ja masennusta palijon nii se ei oo mitenkää merkittävästi lisääntyny

Oon taas nähäny jatkuvasti unia murhista ja muista ahistavista asioista. Aina en ees muista mitä unta oon nähäny mut aika usein herään sydän hakaten ja hikisenä keskellä yötä.

En tiiä mitä voin tehä, oon yrittänyt tästä jutella mun muiden ongelmien ohella ammatti-ihimiselle, mutta ei sekään oo auttanu.
Itkettää ku en jaksais miettiä jatkuvasti et mitä painajaista nään seuraavana yönä :’(

2 tykkäystä

Pitkittynyt stressi on sekä keholle että mielelle rankkaa ja jos stressin aheuttajille ei löydy helpottavaa tekijää, vaikuttaa se myös unen laatuun pitemmällä tähtäimellä. Vaikka stressi- tai ahdistus tasot pysyisivät samana niin kehon siedätyskyky niitä kohtaan alenee ja pidemmällä tähtäimellä voi aiheuttaa muita vakavampia seurauksia.

Juuri tämän takia kehotan opettelemaan itsesäätelykeinoja mitkä sopivat sinulle. Ne opettavat kehoa rauhoittumaan ja päivittäin näitä tehdessä vaikutus näkyy kehon- ja mielen terveydessä, sekä kasvaneessa stressinsietokyvyssä ja nimenomaan kykynä nukkua rauhallista ja oikeasti levollista unta.

(En voi muuta kuin painottaa postaustani polyvagaalisesta teoriasta ja linkistä kiertäjähermon stimulaatiosta)

Yksi hyvä tapa mm. Nukkumaan mennessä on ottaa vaikka pakasteesta hernepussi ja pitää n. 15 minuuttia joko rintaa tai kaulaa vasten (korvan alla). Tämä stimuloi kiertäjähermoa joka auttaa levon palauttamisessa kehoon ja auttaa nukkumaan paremmin.

Toivottavasti on edes vähän apua!

3 tykkäystä

Kiitos neuvoista! Yritän kokeilla :heart:

1 tykkäys