Ihmiset ahdistaa, juhlat tulossa

Moikka!
Minulla on tulossa yhdet juhlat (hyvä ystäväni järjestää). Olen lupautunut apuun ja tietysti osallistua kyseisiin juhliin. Siellä on kuitenkin pari ihmistä, jotka saa minussa aikaan suurta ahdistusta… Toinen hyvä ystäväni menneisyydestä (jonka kanssa koettu huonoja juttuja sekä välillä hän puukottanut selkään). Toinen on ystäväni ystävä, jonka tiedän olevan villi ja “seksuaalinen” (en tiedä käykö tuo sana tähän). Pelkään että juhlat ovat todella villit ja alkoholia kuluu enemmän kuin tarpeeksi.

Itse joutunut vähentämään tuota alkoholia, koska se aiheuttaa paniikkikohtauksia. Lisäksi joitain traumoja mitkä todennäköisesti aiheuttaa tämän ahdistuksen. Tekisi mieli perua koko osallistuminen, noiden ihmisten takia, mutta kyseessä todella tärkeät juhlat ystävälleni ja haluan hänen takiaan olla paikalla.

Lisäksi meillä on varmasti tietty pukukoodi mitä noudattaa. Juhlat ovat kesällä ja uskon että koodiksi tulee kesämekko. Itsellä nuoruudesta jääneet viiltelyarvet sekä koronakiloja, joten ne ei yhtään vähennä tätä ahdistusta ja stressiä…

Mitä tässä pitäisi tehdä ja ajatella, kun ahdistus hyökkää päälle heti kun juhlista tulee puhe :pensive: Ystävälle en uskalla puhua, kun juhlat tosiaan hänelle tärkeät ja myös nuo kaksi ihmistä. Loukkaan pian tunteita. Että ärsyttää kun pitää olla tälläinen :sob:

3 tykkäystä

Hei!

Jos et uskalla puhua kasvotusten, uskaltaisitko puhua WhatsAppin etc kautta? Minusta olisi hyvä jos uskaltautuisit puhumaan ja avautumaan ystävällesi asiasta. Kerro tuntemuksistasi ja anna vaikka ehdotuksia miten voisi saada juhlista sinulle sopivamman, olisiko vaikka mahdollista järjestää jokin paikka minne voit mennä välillä rauhoittumaan? Ja mainitse hänelle, että mielummin lähdet ennen kuin meno yltyy liian kovaksi, mutta tarjoa vaikka tulla seuraavana päivänä siivousavuksi ja tarjota vaikka kahvipullat välipalaksi tai muun rauhallisen hetken kahden kesken.

Jos olisin itse ystäväsi, arvostaisin suuresti sitä, että uskalsit avautua asiasta ja en pahoittaisi mieltäni asiasta. Ystävät ymmärtää toisiaan ja sen ettei isot juhlat ole kaikille. Kiva viettää pienemmät kestit vaikka kahden kesken sellaisen kanssa joka ei tykkää isommista juhlista.

Mitä pukukoodiin tulee, niin eikö kävisi pitkähihainen kesämekko? Tai jokin jakkutakki lyhythihaisen mekon päällä?

3 tykkäystä

Kyseessä häät. Joten ei taida tuo onnistua😬

Se kyllä mutkistaa asioita, mutta suosittelisin avautumaan ystävällesi ja kertomaan huolistasi rehellisesti. Häät on tärkeät juhlat, mutta niin on myös oma hyvinvointi.

3 tykkäystä

Pussihukassa antoi todella hyviä neuvoja, eikä niihin ole paljoa lisättävää. Mutta ellet nyt ihan kaason virkaa hoida niin sinähän voit nostaa kytkintä siinä vaiheessa kun tilanne käy sietämättömäksi. Komppaan pussihukassa antamaa neuvoa että kerrot rehellisesti ystävällesi ajatukset ja sitten kun hän tietää että sinä saatat poistua juhlista, niin hän tietää mistä on kyse ja se voi omalta osaltaa auttaa sun fiiifistä, että jos poistut paikalta niin et loukkaa ystävääsi kun hän tietää mistä on kyse ja saatat yllättyä että tämä tieto voi auttaa sinua jopa viihtymään bileissä kun ei ole niinsanotusti pakko olla jos siltä tuntuu.
Muista et sulla on aina tämä keskustelu kanava tukena ennen ja- jälkeen juhlien. Oli ne osaltasi kuinka lyhyt pyrähdys tahansa. Ei kaikki ole bileissä viihtyjä tyyppiä, eikä sitä voi keneltäkään vaatia. Itse olen nopeiden pyrähdyksen tyyppiä.

3 tykkäystä

No kaason virkaa hyvinkin… Eli en pysty poistumaan :pensive: En uskalla kertoa tuolle ystävälle, kun pilaan sitten pian hänen fiiliksiä :sob::sob: Toiselle kaasolle, joka on mun ystävä, sanoin että nuo kaksi muuta saa ahdistusta aikaan (lievästi sanoin) eikä hän siihen oikein mitään sanonut… Joten se ei helpottanut oloa yhtään.
Nytkin yöunet menee tämän ahdistuksen takia.

1 tykkäys

Komppaan aiempia ajatuksia ja paras tapa on aina puhua asioista. Ystävyyden pitää kuitenkin toimia molempiin suuntiin, eli haluaahan hän varmasti myös kuulla jos sinua jokin ahdistaa :slight_smile: Mitä jos alottaisit keskustelun kevyesti, eli et ensimmäisenä sano, että et mielelläsi osallistuisi häihin, tai liitä asiaa vielä ollenkaan häihin, vaan kerrot vaikka yleisesti että ne kaksi ihmistä vähän ahdistaa historian takia, jos näin saisit aiheesta keskustelun aluille ja pikku hiljaa käyntiin?

4 tykkäystä