Hyviä kirjoja mielenterveydestä

Hei suositelkaas tähän alle hyviä kirjoja ja kirjallisuutta mielenterveyteen liittyen!

4 tykkäystä

Daniel Howell - You will get through this night (englanniksi, mutta suosittelen!)
Elaine N. Aron - Erityisherkkä ihminen
Heli Heiskanen - Herkkyyden voima, opas omannäköiseen elämään

5 tykkäystä

Kimmo Takanen: Tunne Lukkosi & Murra Tunnelukkosi. Mitä mieltä @terapeuttiville näistä?

6 tykkäystä

@znake On hyvä kirja. Skeematerapia-kirjallisuutta. Ei ole mun terapiasuuntaus, mutta tätä kirjaa voi suositella.

3 tykkäystä

Rankka mutta hyvä ja koskettava kirja toistuvasta vakavasta masennuksesta ja itsemurhasta (eli pikku warningit tähän) ja pelkästään englanniksi (ainakaan en ole löytänyt suomennettua):
Adam Haslett - Imagine Me Gone

2 tykkäystä

Mikä sun suuntaus muuten on?

Psykodynaaminen psykoterapia ville touchilla

4 tykkäystä

Ehkä jollain tapaa aiheeseen ainakin löyhästi liittyen; Aivovoimaa, Anders Hansen.

1 tykkäys

Eeva Kolu- Korkeintaan vähän väsynyt

Kertoo uupumuksesta, tykkäsin tosi paljon!

3 tykkäystä

Epävakaille tai sellaisten läheisille suosittelen isosti Jerold J. Kreisman, MD and Hal Straus - I hate you, don’t leave me.
Ei löydy suomennettuna mutta, jos vaan englanti sujuu, niin kannattaa ehdottomasti lukea.

Sisältää mm. paljon käytännön esimerkkejä siitä, miten epävakaus voi ilmetä eri ihmisillä.
Ja lisäksi tosi paljon faktaa aiheesta.
Itselleni aukesi ihan uusi maailma, kun luin sen.

Annoin myös exälleni kyseisen kirjan luettavaksi ja totesi sen luettuaan, että tää kyllä selittää paljon asioita :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Millä tavalla epävakaille?

Epävakaus yleisesti kuuluu moneen mielenterveyden haasteeseen, joten kaipaisin täsmennystä :slightly_smiling_face:

Hups :see_no_evil:
Tarkoitin siis epävakaata persoonallisuushäiriötä.

3 tykkäystä

Johann Mari – Mielen yhteydet: Masennuksen todelliset syyt

Löytyy esimerkiksi Storytelistä, pakko sanua että kuuntelukokemus oli aivan mahtava sillä lukijan ääni oli todella hyvä. Myös itse kirja oli täynnä pelkkää asiaa ja ainaki ite sain palijon uutta tietoa.

3 tykkäystä

Näin mää aattelinkin😁 Halusin vaan olla varma. Saatanpi ottaa neuvostas vaarin ja perehtyä tähän kirjaan!

1 tykkäys

Kiltin tytön voimakirja, Suvi Bowellan

Kirja, joka muutti mun mielikuvan itsestäni. Joka sai mut tajuamaan, että mulla on sama ihmisarvo kuin muilla, niin hassulta kuin saattaa kuulostaa - en mä ollut sitä aiemmin ymmärtänyt. Mä itkin vuolaasti tän kirjan parissa.

1 tykkäys

Arto Pietikäinen: Joustava mieli tukena elämänkriiseissä.