Hyväkin voi ahdistaa

Käytän tästä elämäni tilanteesta sanaa " uusi normaali "
Lapsesta asti elämääni on hallinnut kaottisuus ,pelko,epävarmuus . Traumat ja lasinen lapsuus, hyväksikäyttö ,henkinen- ja fyysinen väkivalta .
Itsetuhoisuun ja jatkuva ajautuminen traamasta toiseen .
Olen tehnyt itseni kanssa töitä vuodesta 2010 .
Sitä voisi kuvailla sillä että lähdet kokemattomana juoksijana täysillä painamaan pitkin metsäpolkuja välillä tajuten että vauhti on liian kovaa . Kompastelet puunoksiin ja juurakoihin vain kokemattomuuttasi . Monesti petyt itseesi,jaksamiseesi ja kykyihisi ,mutta kuin huomaamatta alat päästä jutun juonesta kiinni ja vaikka sinusta ei koskaan tulisikaan huippu hyvää sinä koet onnistumisen iloa jo omasta kehittymisestäsi ja se riittää.
Terapioiden avulla onnistuin nostamaan itseni ylös . Kouluttautumaan lisää . Saamaan mieleiseni työn . Kasvattamaan lapseni ja iloitsemaan hän menestyksestään ja siitä millainen hänestä on kasvanut ihmisenä . Itsetuhoinen käytös väheni ja loppui kokonaan . Raha- asiat sain hoidettua kuntoon .
Terapian loputtua koin etten ollut enään menneisyyden vanki jota terapiankin kaikessa hyödyllisyydessään jollain tapaa edusti, rakastin ajatusta että nyt minulla alkaa uusi normaali . Se normaali jota niin moni muu elää . Normaaleilla murheilla ja iloilla. Olin haltioissani ja muutama kuukausi meni kokien että elin jotain ihanaa unelmaa joka ei lopu enään koskaan . Itse varmuuteni oli huipussaan niin töissä kuin kotona . Tunsin että nyt voin rauhoittua ja nauttia .
En voinut kuvitella että se ei olekkaan minulle niin helppoa .
Tämä uusi normaali saikin minut ahdistumaan ja hermostumaan koska kaikki aikaisemmat ajatusmallini ,tapani elää arkea , olla varuillaan ,pelätä pahinta ,taistella . Ne ei oikein tunnu sopivan tähän kuvioon ja jos et ole oppinut muusta tietämäänkään niin tyhjiö on valtava .
Alkaa ahdistus,väsymys,itse syytökset ja viha " mikä helvetti sinussa on vikana .??" Sinussa joka oot vuositolkulla istunut terapiassa saadaksesi elämäsi raiteilleen . Sinä joka olet mukamas yrittänyt kaikkesi ,tehnyt parhaasi …vai oletko ??? Koska voit taas huonosti .
Pitkän kirjoituksen jälkeen lyhyt kysymys :
Miten hemmetissä ns. normi elämä voi hämmentää niin paljon ???

1 tykkäys

Parempi päivä …aivan loistavaa . Saa hieman hengähtää ja vanhastaan olen jo tottunut että juuri tällaiseen päivään pitää napata kiinni kynsin ja hampain .
Työssä olen saanut tehtävä aikatauluja jo kiinni jotka pääsivät jo venähtämään ja kasvamaan kun ei vain kyennyt keskittymään .
Hyvä päivä …silloin on jaksetta huolehtia myös itsestään . Soitin lääkärin ajan itselleni . Saan siis asioitani eteenpäin . Kuitenkin se oli aikamoinen rumpa . Minun on parempi etsiä aika hieman kauempaa työni vuoksi . Tämän toteuttamiseksi piti selittää asiansa kolmeen kertaan kolmelle eri ihmiselle . Olikohan siinä pari ihmistä liikaa ??? Ainakin itsestäni tuntui jo lopulta siltä koska olin lopen uupunut jo viimeisen puhelun jälkeen .
Sain ajan ensi maanantaille . Sinne on sinniteltävä . Se on puhelin aika mutta sekin on aina tyhjää parempi .
Hyvää päivää ei saanut pilata edes sekään että avaimet jäi kotia .
Rauhassa odottelin lähi puiston penkillä että lapseni pääsi töistä ja tuli naureskellen avaamaan äidille oven .
Joskus käy niin …että tapahtuu edes hetkeksi se ihme että " hyvä ei ahdistaa " .
Siitä pitää nauttia .

1 tykkäys

Hyvä että hait apua ja tuli taas parempi päivä. Olet selvästi päässyt monenlaisesta eteenpäin ja yli ja niin tästäkin. Uudenlaiseen tottuminen voi olla vaikeaa ja elämään voi olla vaikea luottaa. Mutta sitäkin voi oppia. Joskus myös odotukset “normaalielämältä” voivat olla liian suuria vaikeuksien jälkeen, mistä seuraa pettymys. Uusi vakaampi arki voi vaatia aikaa ja rakentamista, mutta rauhassa se onnistuu kyllä.

Itse juttelin tuossa viime viikolla ystäväni kanssa juurikin samanlaisista ajatuksista. “Mutta oon tottunut siihen, että mun elämä on “hallittua kaaosta” miten sitten totun siihen että ei ole kaaosta, olisi helpompaa mitä halunnut kauan, miksi niin vaikeeta?”

Ystäväni vastasi “tyhjentävästi” mutta mielestäni oikein;
"Olet suuren osan elämästäs tottunut hallittuun kaaokseen, halunnut vuosia siihen muutosta, vaikka haluat sitä helpompaa arkea, teet asioita sitä varten ja valmistut siihen, se on silti radikaali muutos normaaliin, ja kaikki normaalista poikkeava vie aikansa. Vaikka se olisi se “ihanteellinen”. "

Kun johonkin tiettyyn tottuu, vaikka odottaisi ja haluaisi muutosta ja muutos olisi ja on hyvästä, nämä asiat on “mukavuus alueen” (tyhmästi ajateltuna tässä asiayhteydessä) ulkopuolella ja pitää opetella elämään ja totuttautumaan siihen.

Ihan samallalailla kuin uudessa työpaikassa työskentelyyn jonka on halunnut, mutta se on uusi ja tarvii totuttelua. :slight_smile: Toivottavasti sait jotenkin kiinni mun näkemyksestä.