Hypokondria, paniikkihäiriö, masennus, ADHD

hei.mun nimi on nico. oon kärsinyt hypkondriasta sekä useammasta muusta mielenterveys ongelmasta usean vuoden. olen käynynt psykologilla noin 5 vuotta ja lääkäreillä lähes joka toinen viikko. en ole koskaan uskaltanut kokeilla lääkkeitä. pelkään sivuvaikutuksia tosi paljon. mun pelot on todella vahvoja ja välillä epärealistisija. oireet mulla on ihan hirveät ja todella voimakkaat. joskus ne voi kestää todella kauankin. haluaisin kysyä onko täällä muita keillä olisi positiivisia tarinoita lääkkeiden aloittamisesta tai jos on oppinut elämään jonkun näiden mielensairauksien kanssa olisin todella kiitollinen. olen tällä hetkellä osastolla koska mulla on reilu puolivuotta ollut niin paha tilanne ettei koskaan ole ollut. rentoutuminen on lähes mahdotonta ja paniikki kohtaukset ja masennus häiritsee koko ajan. toivottavasti osasin kirjoittaa oikeaan paikkaan… olen uusi täällä . :slightly_smiling_face:

5 tykkäystä

Moi, Nico.

Mä olen kärsinyt kohta kolmatta vuotta pelkotiloista mutta nyt onneksi vähenemässä määrin. Minulla on ollut kaksi todella toimivaa pelkotiloja ja ahdistusta madaltavaa SSRI lääkitystä. Olen kokenut että molemmista on ollut minulle todella paljon apua. Olin skeptinen lääkkeiden suhteen mutta koska jaksamiseni meni niin alas että halusin kaiken mahdollisen tuen keskustelu avun ja kaiken muun tueksi. Onneksi suostuin lääkehoitoon. En voi luvata että siitä on varmasti kaikille apua, mutta minulle siitä oli.

T: JUUSTO

2 tykkäystä

hei! tuo on tosi rohkaiseva tieto! kiitos paljon :slightly_smiling_face::blue_heart: toivottavasti menee nyt paljon paremmin sulla! sanoisitko että olisit onnellisempi lääkkeiden takia? haluatko kertoa miltä se vaikutus tuntuu!

2 tykkäystä

Moi!
Itselläni oli myös todella pahat pelot ja paniikki lääkityksen suhteen. Muutin vanhemmilleni asumaan lääkityksen aloituksen ajaksi, koska pelkäsin olla yksin. Minulle määrättiin myös rauhoittavaa alkuun, jos paniikkikohtaukset pahenisi.
Lääke oli escitalopram ja alkuun auttoi hyvin, nyt teho loppumassa ja vaihdetaan venlafaxiniin. Jännittävää on, mutta kuitenkin lääkityksen tuoma apu oli huomattava ja ajattelinkin, että miksi ihmeessä en ole pyytänyt jo aiemmin vaan kärsinyt ahdistuksesta! Joten suosittelen kokeilemaan, josko olisi apua sullekin :blush:. Varmaan määrää sullekin rauhoittavaa alkuun mukaan, jos on kova pelko asiasta.

1 tykkäys

okei kiitos paljon vastauksesta! näistä on apua :slightly_smiling_face::blue_heart:

1 tykkäys

Hei nicoG. Saitkin jo tosi hyviä vastauksia.
Ammattilaisena muistelen, että alkuun olin itse vähän epäileväinen lääkkeiden suhteen. Työn kautta olen kuitenkin nähnyt monien vaikeissa tilanteissa kamppailevien ihmisten saavan paljon konkreettista hyötyä lääkkeistä. Moni on kokenut, että saa elämän takaisin, kun pelot ovat hallinneet elämää.
Kaikille kaikki lääkkeet eivät sovi. Muutenhan lääkkeitä olisi vain yksi…
Mutta kokeiluvaiheeseen kannattaa suhtautua varovaisella optimismilla! Jos joku ei sovi, voi koittaa jos toisen tyyppinen lääke olisikin juuri sinulle oikeampi.
Jäin lähinnä pohtimaan nico sitä, mitä menettämistä sinulla kokeilussa olisi?

3 tykkäystä

olet aivan oikeassa kiitos JA mää saan sellasen aika uuden kokeen, verikokeen joka kertoo mikä mieliala lääke sopii mulle parhaiten tai ainakin mitkä ei sovi !!! joten se on aivan mahtavaa! ja se on totta että mulla ei ole mitään menetettävää jos kokeilen lääkkeitä mutta kun mulla tavallaan on selittmätön kauhu kaikkea uutta ja pelottavaa vastaan varsinkin mieliala lääkkeitä! just juttelin eilen psykiatrin kanssa ja hän sanoi että en osaa säädellä mun pelkoa yhtään!

Tsemppiä nico! Kyllä sä pystyt tähän- ota tää treenitilaisuutena pelon kohtaamisessa. Kuvittele mielessäsi kaikkia niitä asioita mitkä tulevat sinulle tulevaisuudessa mahdollistumaan

3 tykkäystä

kiitos niin paljon! tosi viisaita sanoja :slightly_smiling_face::blue_heart:

1 tykkäys

Moi Nico. Kiitos kun kirjoitit tänne. Itse en ole mikään ammattilainen. Lääkkeiden toimivuus on todella yksilöllinen.
Minulla on pitkäaikainen ystävä jonka olen tuntenut 25vuotta, hänellä on erittäin vakava paniikki/ masennusominsisuus, josta on ollut osastohoidossakin. Hän on saanut suuren avun Fenlafaxin nimisestä lääkkeistä. Mutta korostan vielä että en todellekaan ole mikään ammattilainen enkä voi suositella mitään, mutta kerron tämän jos se rohkaisisi sinua lääkärin ohjeita noudattamalla kokeilemaan lääkitystä jos vaikka saisit helpotusta oloosi.

Jos jaksat ja voimia riittää niin kirjoittele tänne tuntemuksiasi, täällä on paljon monenlaisissa tilanteissa eläviä ihmisiä, minun lisäksi ja hyvä yhteishenki ja halu tukea kaikkia.