Hoitokontaktien laatu

Millaista hoitoa sää oot saanu?
Mikä on ollut toimivaa ja mikä ei?
Miten toivoisit että hoitohenkilökunta kohtaisi sinut?

Mielenkiinnosta palstalla olevien ammattilaisten vuoksi halusin luoda tämän keskustelun, jotta voitaisiin luoda keskustelu johon ei liity potilas-/asiakassuhdetta. Em. roolit väistämättä luovat kohtaamiseen erilaisia sävyjä kuin, vaikka tällainen foorumipohjainen.

Toivoisin että tällä keskustelulla päästäisiin lähemmäs tilaa missä alalla työskentelevät sekä asiakkaina olevat voisivat olla ihmisiä toisilleen ilman titteleitä. Tai yhdessä voitaisiin löytää jopa hyviä kehitysideoita eteenpäin vietäviksi.

*Vaikka kyseessä onkin julkinen virka toivoisin tässä ketjussa jätettävän pois kaikenlainen informaatio mistä yksittäisen ihmisen voi tunnistaa. VIrasta huolimatta kaikilla on oikeus yksityisyyteen sekä tulla kunnioituteuksi valitsemassaan ammatissa.

Herkän aiheen vuoksi toivon keskustelun pysyvän asiallisena :slight_smile: Kiitos!

3 tykkäystä

Vuonna 2012 menin elämäni ensimmäistä kertaa psykiatrian erikoislääkärin vastaanotolle, syystä että jokin sammutti minussa olevasta “sähkökaapin” pääkatkaisimesta virran. Siis totaalinen romahdus, vaikka olin vielä kaksi päivää ennen tuota, niin epätietoinen tilastani että kävin 17km iltalenkin juoksemassa. Vaimoni sanoi että muutuin hetkessä muumioksi. Istuin taksin kyydissä aurinkolasit päässä koska koin olevani silviisii piilossa ja pysyväni kasassa tuon matkan. No, yritin siinä tilassa selvittää lääkärille mikälaisia tuntemuksia ja ajatuksia minulla on? Hän totesi minulle, että yritätkö kysyä minulta kuinka hullu olet? No varmaan yritin kysyä kumminkin että mitä minulle on tapahtunut? Koin saavani liukuhihna diaknoosina keskivaikean masennuksen ja sen perushoitoreseptin, unilääke ja mielialalääke. Sitten hän ehdotti minulle, silloin 40v, viidenlapsen isälle, pienyrittäjälle ja vaimoni aviomiehelle, että nyt ketjutetaan sairauslomaasi vuoden verran ja sitten haetaan sinulle
työkyvyttömyyseläkettä. Jos olisi ollut mahdollista niin oloni olisi heikentynyt tuon käynnin jälkeen entisestään, mutta olin niin pohjalukemissa oloni suhteen että se ei ollut mahdollista. Kahden kuukauden jälkeen tuosta aloitin yritystoimintani pyörittämistä uudestasn pakonsanelemana niin että ensimmäiset työpäivät oli n. Tunnin mittaisia ja siitä pikkuhiljaa pääsin jaloilleni vaikka olo oli hyvin raskas seuraavat noin kuusi kuukautta. En tuomitse ketään ja kaiken tuon kokemani jälkeen olen elänyt laadukasta ja rajani paremmin tunnistavaa elämää. Kunnioitan lääkäreitä ja muuta hoitohenkilökuntaa tuosta kokemuksesta huolimatta.

1 tykkäys

Kuulostaa raskaalta ajalta Mika! Voin kuvitella että takaisin töihin paluu on vaatinut paljon kärsivällisyyttä sekä tavoitteiden asettamista. Ei kellään ole varaa tuomita toista. Olemme kaikki yhtä hyviä sekä paskoja tasapuolisesti jokaikinen.

Ymmärrän samalla oman hoitotahoni toiminnan ja silti se huvittaa :smiley:
Kun päädyin terkkariin kuntoutuspolin asiakkaaksi/potilaaksi sain oman sairaanhoitajan, jolla kävin aluksi todella satunnaisesti. Ajan myötä opin sitoutumaan käynteihin ja hoitoon. Tosin lääkehoidosta en ole koskaan pitänyt ja kaikki lääkitykset olen lopettanut itsenäisesti kertomatta jopa lääkärille.

Aloittaessani psykoterapian oli jo tiedossa, että oma sairaanhoitajani jää eläkkeelle vuoden päästä. Soitin hänelle vielä hänen ollessa viimeistä kuukautta töissä sekä kerroin kuulumisiani sekä kiitin häntä kanssani tekemästään työstä. Olin jo aiemmin jäänyt KUNTOUTUSOHJAAJAN “potilaaksi” eli hän varasi minulle tarvitsemani lääkärinajat jne.

Noh… saapui päivä jolloin kunt.ohjaaja soittaa minulle kertoakseen minulle
vaihtavansa työpaikkaa :smiley: Ja nyt mulla on IHAN IKIOMA TOIMISTOSIHTEERI, joka varailee mulle lääkärinaikoja.

Tää toimistosihteeri on ihan paras :smiley: Niin diggaan siitä että mulla on oma sihteeri! Ymmärän polin toimintaa siinä määrin ettei mulla tällä hetkellä ole sinne aktiivista asiakassuhdetta, vaan 1 krt/vuosi psykoterapian jatkohakemus Kelaan sekä opintojen jatkosta lääkärinlausunto sekä perustelut miksi opintoaikaa on tarpeen pidentää…

Ja varmuuden vuoksi mullahan ei ole muistaakseni edes kahdessa lääkärintodistuksessa saman hoitavan lääkärin nimeä. Vaan lekuri vaihtuu 3 kuukauden välein… Odotan mielenkiinnolla onko asiaan saatu vuodessa jotain muutosta vai palkataanko sinne vieläkin kolmen kuukauden määräaikaisia vieläkin…

1 tykkäys

Kansalaisilla niikuin ksnsanedustajallakin on, pitäisi olla avustaja. Oisko vähän siistii kun ois avustaja joka olis koulutukseltasn lääkäri, asianajaja ja vielä sijoitusneuvojaguru. Mut onneksi on tämä keskustelupalsta. Täälläkin on moniammatillinen työryhmä koolla. Sallinettakoon tämä hieman hassu viesti.

1 tykkäys