Hiljaisen tiedon ammattikunta

Minun siviilipalveluspaikassa (alkoholistien ja- narkomaanien hoitokoti) kävi antamassa ryhmä ja yksilöterapiaa edesmennyt Erik Ewalds niminen mies joka oli Pappi, terapeutti ja kirjailija.
Kiusaisin nuorena epävarmana poikana häntä aina kysymyksilläni, kun siihen avautui mahdollisuus.
Hän sanoi kerran että hoitava yhteys toteutuu silloin kun kaksi keskustelijaa kokee, että ikäänkuin kolmas persoona olisi läsnä.
Ajattelin että hän kaiketi tarkoittaa jotakin hengellistä ulottuvuutta, pappi kun oli.
Tänään ajattelen asiaa niin että tuo kolmas persoona on se hiljainen tieto.
Oletko kokenut tilanteen jossa toisen ihmisen kanssa keskustellessa kertomasi asia ikäänkuin resonoi siinä kuuntelevassa osapuolessa, eli hän tajuaa enemmän kuin osaa ilmaista.
Nämä ihmiset on niitä kokemusasiantuntioita.
He omaavat samankaltaisen kokemuksen mitä itse käyt tai- olet läpikäymässä.
Sitten on niitä ihmisiä joiden kanssa koet tunteen, että sanasi kimpoavat ymmärrystä vailla takaisin. Heitä ei ole syytä siitä tuomita.
Eli jos sinulla on ystävä, terapeutti tai joku muu taho jonka kanssa koet saavasi apua elämässä jaksamiseen, niin olet onnekas. Tämä keskustelufoorumi voi myös olla sellainen ja onkin!

5 tykkäystä

Moi, Mika.

Sulla on ihan mahtavia tarinoita ja oikeastaan ihan kaikki mitä suollat sanaisesta arkustasi on minusta mielenkiintoista. Tämä kirjoituksesi määrittelee mielestäni parhaiten käsityksen vertaistuesta. Sehän on siis kokemus tai tietoa jonka sinä jaat jonkun toisen ihmisen kanssa, johon voit samaistua ja keskustella tämän ihmisen kanssa. Vertaistuki luo turvaa ja antaa näkemystä sekä kertoo että joku muukin on kokenut saman kuin sinä itse. Se luo myös toivoa parantumisesta ja saat myös uusia tervetulleita näkökulmia omiin haasteisiisi. Tämä vertaistuen määrä on ylitse vuotavaisen mahtavaa täällä. Kiitos jokaiselle kirjoittajalle. <3

Mielenterveys kuntoutujana koen vertaistuen yhdeksi tärkeimmistä asioista ja minulla on ollut tuuria löytää paljon tällaisia ihmisiä eräässä mt-ryhmässä missä käyn tälläkin hetkellä sekä olen saanut uusia ihania ihmisiä elämääni jotka jakavat samankaltaisia kokemuksia kanssani. Olen myös oppinut että mt-kuntoutujat ovat yksi aidoin ihmisryhmä minkä tiedän. He ovat puhtaimmillaan juuri sellaisia kun ovat mitään teeskentelemättä.

Haluan myös kiittää sinua Mika että olet saanut ainakin minua piristettyä ulosannillasi ja tarinoillasi. Pidän sävystäsi kirjoittaa…se on minusta hyväntahtoinen ja hyväksyvä. Kiitos. <3

T: JUUSTO

PS. Täällä myös toinen sivari(miinanpolkija)! :smiley:

3 tykkäystä

Kiitos rakas tuntematon ystäväni!

Jos sota syttyy, mitä emme tietenkään toivo, niin toivottavasti pääsen kanssasi samaan ryhmään ruokkimaan ja tukemaan oikeita sotasankareita.

Kirjoituksesi ovat myös minulle kertonut sinun olevan aivan mahtava ihminen.

Kiva kun olemme samalla foorumilla ja voimme miettiä yhdessä näitä asioita.

Ystävällisin terveisin Mika Kamarto

2 tykkäystä

Tiedä vaikka kahville eksytään joskus. Itsekkin asustelen pk-seudulla. :slight_smile:

2 tykkäystä

Käy minulle!

2 tykkäystä