Häpeän isäni some käyttäytymistä

Isäni on 87v. Hän jäi leskeksi viitisen vuotta sitten. Pohjimmiltaan hän on ihmisarka, vaikkakin ihmisten kanssa ollessaan hyvin seurallinen. Hän ei lähde kotoa ihmisten ilmoille muuten kun jos hänellä on aika labraan tk:n tms.
Isäni on raitistunut alkoholisti. Hän raitistui täysin 90-luvulla.
Isäni jäätyä leskeksi veljeni osti isälleni tablettitietokoneen, jotta isäni voi ajan kuluksi lueskella uutisia netistä. Myöhemmin tein isälle facebook tunnukset. Nyt häpeän isäni fase päivityksiä. Hän on haalinut paljon kavereita tutuista ja tuntemattomista ja on paikkakunnan omassa faceryhmässä mukana. Isäni ei ymmärrä, että hänen päivitykset menevät välillä paikkakunnan omaan ryhmään. Olen sieltä useasti lukenut hyvän yön toivotukset jollekin henkilölle tai itselleni. Hän jakaa lisäksi silloin tällöin kavereidensa
kuvia sekä profiilikuvia. Nämä kuvat ovat yleensä nuorten naisten. Veljeni käy silloin tällöin poistamassa isäni päivityksiä. Olipa eräs nainen maininnut isän jakaman kuvan alle, että isäni poistaisi heti tämän kuvan.
Olen ohjannut ja neuvonut isääni , ettei hän julkaisisi henkilökohtaisia viestejä yleisesti ja ettei jakaisi toisten kuvia ilman lupaa. Isäni suuttuu ja väittää, ettei hän ole jakanut mitään kuvia ja tehnyt tälläistä.
Olen pohtinut veljeni kanssa, että olisi hyvä, jos isäni lähtisi johonkin kerhoon tai ryhmään, missä hän voisi tavata livenä oman ikäisiään ihmisiä. Isältäni on jäännyt ukoilu, mitä hän harrasti ennen, miltei kokonaan. Vain postilaatikolla hän käy. Kaikki muu aika aika menee tabletilla tai tv:tä katsellen.
Hävettää välillä kovasti, koska tämä paikkakunta on aika pieni ja niin monet tuntevat isäni hänen työuransa ajalta.
Miten pääsisin tästä häpeästä eroon?

1 tykkäys

No toivottavasti ja yleensä fiksut ihmiset ovat ymmärtäväisiä vanhempia ihmisiä kohtaan .
Tietysti joidenkin kuvien kohdalla ymmärrän että joku voi loukkaantua.

Eikai ne nuorten ihmisten tekemät päivityksetkään aina ihan putkeen mene.
Jospa isäsi alkuinnostuksen jälkeen taas jalkautuisi ulos ja löytäisi tosiaan jonkun päivätoiminta ryhmän. Sikäli mikäli semmoisia teilläpäin on?
Minä tapaan taksityössäni päivittäin vanhoja ihmisiä ja tiedän että yksinäisyys on yksi suurimmista ongelmista heidän kohdallaan ja nyt korona-aikaan vielä kun kaikki kerhot ja muut yhteistoiminnat on ollut kiinni.

3 tykkäystä

Ulkopuolista apua emme ole isälle hakeneet. Olen kahden veljeni kanssa jakaneet asiaa. Samoin muutaman sukulaisen, ketkä ovat isän facekavereita. Minä olen isälle useaan kertaan asiasta puhunut. Hän suuttuu kovasti ja kielii veljilleni, että kävin taas moittimassa tästä face asiasta. Veljeni ovat isälle hienotunteisia, eivätkä puhu isän kanssa asiasta. Kuuntelevat vain. Tosin toinen veljeni poistaa jotain julkaisuja samalla kun katsoo " uutisia" isän tabletilla.
Väkisinhän isä ei lähde mihinkään… Puoliväkisin tarjosimme kyydin ja veimme hänet lapsenlapsenlapsen kastejuhliin. Mietin, voisiko esim. srk:n työntekijä käydä isää tervehtimässä kotona. Taitaapa siellä facekavereissa hänellä olla tämäkin… No kun kevät tulee, niin jospa hän rupeaisi liikkumaan ulkona enempi.
Helpottaa, kun voin täällä jakaa asiaa. :heart:

2 tykkäystä