Esittäytymiseni

Terve!

Instgramista törmäsin Villen feediin ja siellä pääsin seuraamaan mahtavaa sisältöä. OCD:n nyt viimein helpottaessa (toivottavasti lopullisesti) ajattelin tulla tänne tsemppaamaan ja hakemaan tsemppiä. Kirjoitan mieluusti niin kuin asia tulee mieleen ja toivon että se on jotenkin ymmärrettävissä :slight_smile: .

Oon kolmekymppinen jolla on puhjennut OCD jokunen vuosi sitten ja sen jäätävistä tuskista kärsin ajoittain. Virallista diagnoosia ei ole mutta mitä puolison kanssa ollaan luettu netistä niin siltä se vaikuttaisi, enkä myöskään ole uskaltanut hakea terapiaa oireiden takia.

Taustalla on lapsuus narsistisen isän kanssa joka onnistui muistuttamaan kyllä jos mokasin. Ja nykyään jos koen mokanneeni, OCD ja pakkoajatukset tulevat muistuttamaan että olen mokannut, sitten näissä ajatuksissa pyöritään viikkoja.

Olen ehkä siitä onnellisessa asemassa että töissä ollessani ajatukset antavat rauhaa eikä häiritse työntekoani mutta heti kun kotiin pääsee ja jos on ”tylsää” alan taas spekuloimaan asioita.

Toinen ihmeellisyys on että tietyissä pelkotiloissa, esim viime kesänä kun poltin naamani auringossa (mokasin kun en laittanut aurinkorasvaa) puolisoni sanoessa topakasti ”et sä tosta ihosyöpää saa, rauhotu” uskon häntä ja pelko väistyy.

Välillä huomaan tekeväni naurettavia toistoja ja käyn tsekkaamassa useasti ettei uuni ole päällä mutta se loppuu kun sanon ääneen ”ei se ole päällä”.

Ne rajuimmat sitten pelkotilat tulee sitten siitä kun pelkään joutuvani rikollisten kiristämäksi tai että joku ex:stäni kokisi minun raiskanneen hänet. Ensimmäinen triggeröityi aikoinaan kun oli sen jonkun huumekeissit laajasti telkkarissa ja jälkimmäinen nyt kun olen lukenut sairaista asioista mitä venäläiset ovat ukrainassa tehneet.

Ja valitettavasti myös jos käyttää liikaa alkoholia ja muisti menee, se aktivoi kyllä mielikuvituksen täyttämään muistikatkoja.

Nyt olen viimeisen viikon pyrkinyt vain antamaan tunteen tulla ja seurata sitä rauhassa. Yhtenä iltana epäonnistuin ja itkin sitä puolisolle mutta seuraavana päivänä meni paremmin.

Jos voin vinkin tarjota (ja tähän disclaimer: nämä toimii mulla, ei välttämättä kaikilla).

  • Saunaan 2-3 kertaa viikko ja saunajuomana tupla-suola vissy. Päivillä ei niin väliä.
  • Liikuntaa, paljon kävelyä tai sit hikijumppaa.
  • Proteiinia. Siis ihan naurettavan paljon. Olen nyt 3-4 päivää tankannut proteiinijuomia, rahkoja. Eikä oireisiin vaan aamulla, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla normaali ruoan yhteydessä.
  • Harmonia KSM-66 Aswagandhaa aamuin ja illoin.

Nyt pitää mennä jatkamaan normaalitoimenpiteitä mutta toivottavasti voidaan tsemppailla täällä.

Voimia kaikille viikkoon!

7 tykkäystä

Ainiin pari juttua vielä mitkä toimii helpotuksena mulla.

  • Illalla ajoissa nukkumaan, viimeistään klo 21:00 ja sitten 6:00 ylös.
  • Ja aivot saa illalla rauhoittumaan hyvin Youtuben välityksellä. Joku hyvä feel-good vloggarin video pyörimään, hetken katsoo sitä, sit silmät kiinni ja keskittyy kuuntelemaan. Yleensä videot on n.10min pitkiä niin liian pitkiä ei tule edes katsottua. Mahdollisimman ”pehmeää” matskua niin rauhoittuminen on varma.
  • Yöllä jos sattuu heräämään ja mikäli uni ei tule 2-3min sisällä heräämisestä, youtube uudelleen pyörimään ja koittaa samalla metodilla uudestaan.
2 tykkäystä