Elämää kaksisuuntaisen kanssa

Hei!

Olisi kiva kuulla miten muilla elämä sujuu kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa! Oletteko saaneet sairautta hallintaan ja miten tavallinen arki onnistuu?

Itse sain diagnoosin vajaa kolme vuotta sitten. 2-tyypin kaksisuuntainen, eli ei mitään valtavia manioita. Kuitenkin vaikuttanut elämään ihan mielettömästi. Opinnot kesken, velkaa hirveästi, rikottuja suhteita ja yleisesti vaan hankalaa.

Mistä teille on ollut sairauden kanssa eniten apua?

5 tykkäystä

Heippa, takana 20 vuotta bipo 1 diagnoosin kanssa. Olen oppinut elämään ja tulemaan hyvin toimeen sairauden kanssa, vaikkakin haasteita on ollut.

Kaksi perustutkintoa olen suorittanut tänä aikana (2008 ja 2021) ja ollut vakituisessa työssä viimeiset 11v. Pari vuotta ennen tätä nykyistä työtä oli toiseksi viimeinen masennuskausi ja olin jo hakemassa työkyvyttömyyseläkettä, mutta kohdalleni sattui ihana psykiatri, joka kyseenalaisti asian, ja sai miettimään uudemman kerran. Mulla on ollut ehkä hyvä tuuri, kun olen aina saanut hyvää ja empaattista hoitoa tarvittaessa.

Viimeisin masennuskausi oli 2019, kun lapsen isä päätti erota (ei johdu biposta) . Se saatiin pikaisesti lääkityksellä kuriin. Muutoin olen elänyt lääkkeettömästi. Tää on vaatinut aktiivista, jatkuvaa itsetarkkailua ja korjausliikeitä jos tulee pientäkään aavistusta oireilusta, stressinhallintaa, lähes täyttä päihteettömyyttä ja rutiineja. Lisäksi on hoitokontakti ja valmius lääkkeisiin tarvittaessa, eli en vastusta lääkkeitä mitenkään, tarvittaessa ne on paikallaan ja avuksi.

Käyn terapiassa myös, että opin käsittelemään ja hyväksymään traumoja ja tunteita, ja elämään niiden kanssa.

Nyt ensimmäistä kertaa elämässä on sellainen koti, kuin haluan, joka on turvallinen ja jossa asuu mun lisäksi maailman ihanin lapsi sekä kaksi kissaa :heart: Elämä on aika ihanaa :blush:

3 tykkäystä

Ja sit tulee haaste ja kaikki on vituillaan ja taas mennää. Kyä se siittä.

2 tykkäystä

Raporttia: olen kuukauden kakoillu aika huolella, mutta nyt loppu masennus, lääkkeet tehoo :two_hearts::heart: Myös riipivä tuska loppui. :partying_face::blush::unicorn:

2 tykkäystä