Ekstroverttien maailma

Oon lukenut monestakin eri lähteestä että työelämä olisi ekstriverttien maailma. Mitä enemmän osaat pitää ääntä itsestäsi ja asiastasi sitä todennäköisemmin sinut huomataan?

Alan pikkuhiljaa kallistua tähän, toki olen jo aikuinen eli se on vastuunikin. Tosin on ollut toisinaan myös väsyttävää olla saman aiheen kanssa esillä jatkuvasti. Omiin toimintatapoihini ei kuulu turhaan saman asian jahkailu ja pähkäily miljoonatta kertaa . Toivoisin että asiat hoidetaan purkkiin ja sen jälkeen jätetään päiväjärjestyksestä ellei niihin ole olennaista palataa.

Mitä mieltä sää oot? Onko työelämä ekstroverteille ja itseohjautuneille ihmisille? Löytyykö muunlaiselle olemiselle tilaa?

3 tykkäystä

Itse sanoisi pikemmin, että työelämä on tehty tietynlaiselle neurotyypilliselle henkilölle, ja ektroversiolla/introversiolla ei ole hirveästi tekemistä asian kanssa. On toki ammatteja, joissa pitää kestää enemmän sosiaalista kanssakäymistä, ja nämä ammatit ovat rankkoja introvertille. Ja yhteiskunnassa on muutenkin nykyään paljon sosiaalisesti jännittäviä tilanteita, mutta onneksi nykyään on kaikkia itsepalvelukassoja, ja tapoja hoitaa asioita netin välityksellä.

Mutta on olemassa myös ammatteja, joissa pitää kestää yksinään oloa, ja eristyneisyys muista on taas ekstrovertille hankalaa. Etenkin näin pandemian aikana, kun ei ole suotavaa tavata ihmisiä harrastuksissa ja muissa jutuissa.

Ja kyllä ekstroverteillakin voi olla sosiaalista jännitystä, itse miellän itseni juuri ekstrovtiksi, ja monet sosiaaliset tilanteet stressaavat ja en koe, että perinteinen työympäristö toimistossa sopisi itselleni, vaikka olen hyvin sosiaalinen.

2 tykkäystä