Alkoholi ja ulkopuolisuuden tunne

Haluaisin ottaa esille asian, joka itsellä usein vaivaa näin juhlapyhinä. On jännä homma miten huomaa olevansa monista asioista ulkopuolinen kun ei juo alkoholia. Tai voin juoda sen yhden tai kaksi mutta kaikki sen jälkeen on mun mielestä turhaa, enkä niinkään oo tehnyt aikoihin. Musta on jotenkin vaivaannuttavaa katsoa sitä örvellystä vappuna, juhannuksena ja ihan muuten vaan viikonloppuisin. Enkä itse oo saanut alkoholista mitään positiivista itselleni, negatiivista sen sijaan todella paljon kun vielä kävi baarissa ja ‘juhli’. Ihan yhtä tai enemmänkin hauskaa on kavereiden kanssa selvinpäin.

Kaikesta huolimatta ihmiset ympärillä tuntuu edelleen nauttivan alkoholin käytöstä, ja nää juhlapyhät on jotenkin tosi ahdistavia siksi. Tuntuu tyhmältä jäädä kotiin kun kaikki on jossain juhlissa, ja joutuu AINA selittelemään sitä että miksi en halua tulla tai juoda. Se on musta tosi outoa. Voihan sitä mennä käymään illanistujaisissa tai jossain kuppilassa selvinkin päin mutta ei sitä touhua kestä katsoa kovin kauaa ja jotenkin koen humalaiset ihmiset jopa vähän pelottaviksi. Selvinpäin hyvä kun moikataan ja humalassa ollaan ihan eri ihmisiä ja uskalletaan sanoa mitä vaan. Ympärillä ei ole oikeastaan yhtään samanlaista ihmistä kuin minä. Ahdistaa se miltä näyttää ihmisten silmissä kun ‘vappunakaan ei mitään tee’, vaikka mitä väliä sellaistenkaan ihmisten mielipiteillä on kun en minäkään heidän ajankäyttötapojaan ymmärrä. Joskus oli sellaisia kavereita, joiden kanssa juhlapyhinä järjestettiin nyyttärit, syötiin hyvin, keksittiin aina jotain hauskaa tekemistä, ulkoiltiin jne ja se oli aivan ihanaa aikaa. Ajan kanssa nämä kaverit on muuttaneet pois, eikä noita kivoja asioita yleensä voi tehdä kuin yksin tai harvakseltaan yhdessä jonkun kanssa.

Ehkä tää teksti on sitten enemmän kuitenkin yksinäisyydestä juhlapyhinä. Siitä miten paljon alkoholi tuntuu jollain tapaa sulkevan niin monet ihmiset ulkopuolelle. Eikä se oikeastaan koske pelkästään juhlapyhiä, vaan usein myös ihan tavallisia viikonloppuja. Olisi ihanaa jos ympärillä olisi enemmän samankaltaisia ihmisiä, ettei tuntisi itseään niin outolinnuksi.

Ajatuksia?

4 tykkäystä

Samassa veneessä. :slight_smile: Mua ei vähempää voisi kiinnostaa alkoholi ja on kyllä ihmeellistä miten iso osa se voi olla tavallisuutta… Ois mahtavaa saada tuo jotenkin käännettyä toisinpäin, pikemminkin sitä katsottais silleen että ”ai sä juot, no ei kait se mua haittaa” :smiley: Mun mielestä todellakin voi pitää hauskaa ilmankin alkoholia kun löytää aitoa iloa asioista ja hyviä puheenaiheita, kun humalapäissään silleen että jälkeenpäin katuu mitä on tullu sanottua. Mut sulla on hyvä asenne, älä luovu siitä :smiley: jospa jonain päivänä ympärilläsi ois sellasia ihmisiä jotka ei myöskään pidä hirveestä ryyppäämisestä!

3 tykkäystä

Samoja fiiliksiä! Et ole yksin tämän asian kanssa. Itse en ole käyttänyt elämäni aikana alkoholia oikeastaan yhtään ja olen pyrkinyt pitämään oman linjani sen kanssa, koska yksinkertaisesti mikään juomisessa tai alkoholijuomissa ei kiinnosta. Somet ovat myös pahoja tuottamaan vaan enemmän ahdistusta ja ulkopuolisuuden tunnetta. Niiden selaamista olen yrittänyt välttää näin juhlapyhinä, mutta vaikeaahan se on.

Olen nyt viimeisen vuoden aikana tuntenu aika vahvasti yksinäisyyttä. En oikein koskaan esim. lukioaikoina lähtenyt minnekään kavereiden mukaan iltaisin, koska alkoholin ympärillähän ne illat oli tarkoitus aina kuluttaa. Eikä mua ole sen kummemmin kysyttykään, jonka syystä pitkiä kaverisuhteita ei oikein päässyt syntymään.

Ahh ja tänään on syntymäpäiväni sekä on vappuaatto. Tuntuu että kaikki muut tuntemani ihmiset pitävät hauskaa ja minä yksinäisyyteni keskellä pyöriskelen kotona mietiskellen miten saisin ajan kulumaan. Yksinäisyys voimistuu aina juhlapyhinä, kun näkee muiden viettävän aikaa toisten seurassa ja pitävän hauskaa. Mutta kyllä tällä hetkellä tuntuu, että syntymäpäiväni on vuoden surkein päivä.

Oon myös tuntenu varsinkin hankalaksi löytää tapoja tutustua uusiin ihmisiin, koska baareissa tai muissa illanviettopaikoissa ei oikein kiinnosta käydä juurikin tämän alkoholin takia. Ja varsinkin Suomessa moni asia tuntuu valitettavasti aina pyörivän sen ympärillä.

Hei mut uskon kyllä, että sä tuut löytämään vielä kaltaisiasi ihmisiä! Meitä kyllä löytyy :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuttua täälläkin🙋‍♀️ mulle ei alkoholi sovi yhtään, tulee vaan huono olo, enkä oo aikoihin enää juonut. En saa mitään irti siitä touhusta enää, ja tulee kyllä jäätyä ulkopuolelle…

1 tykkäys

Moi. Niinkuin moni täällä on fiilannut sun ajatuksia, niin jään myös tähän fiilaamaan samaa.
Tunnistan noista sun sanoista yksinäisyyden lisäksi turhautuneisuutta, koska aika moni joo rilluttelee näin juhlapyhinä, mutta mikäs siinä.

Enemmän uskon siihen, että löydät oman poppoon jostain. Ite en myöskään juo, koska mun vatsa ei kestä eikä aistit. Enkä pysty juomaan kuin ihan olemattoman suullisen. Oon aistillisesti herkkä ja alkomahooli ei vaan sovi.
Musta lause “Ilman alkomaholia ei voi olla hauskaa” on niin kulunut ja kyseenalaistettava.
Jos haluaa potea krapulaa niin antaa mennä vaan.:sweat_smile: Mun mielestä se hauskuus lähtee siitä ryhmädynamiikasta ja siitä hengestä, miten kukakin käyttäytyy ja millainen huumorintaju kenelläkin on. Perseily alkoholin vaikutuksessa on joidenkin mielestä coolia, mutta se on aika nähty.

Mut siis älä luovuta, missä asusteletkin. Ei tarvi ettiä baareista seuraa, vaikka yhteiskuntamme antaa näin olettaa, että se on jotenkin coolia. Ehkä se on suurimman osan mielestä, koska meidän kulttuuriimme kuuluu kännäily ja huumeet ehkä nyt on yleisempiä (en ole asiantuntija tässäkään, mutta kuullut olen…).
Mutta jos esim. joku harrastus auttais sua löytämään ympärille uusia ihmisiä niin kannattaa kokeilla. Ihmisiä, jotka on samantyylisiä kuin sinä ja joiden kanssa voisit juhlistaa vappua tai muuta kivaa juhlaa. :slight_smile: Ystäviä voi lopulta löytää mistä vaan, silloinkin kun sitä vähiten odottaa. Samanhenkisyys voi olla hankalaa löytää tai sitten ihan se voi vaan kestää. Mut aina silti asiat voi muuttua. Meitä on moneen junaan :slight_smile:

2 tykkäystä