Ahdistusta ja menneiden vatvomista

Hei. Olen n. 25-vuotias. Minulla tulee ahdistusta kausittain, välillä päivittäin välillä voi mennä kuukausikin ilman. Murehdin aivan liikaa pieniä asioita, vaikka järki sen tiedostaa niin silti tunteet ovat liian vahvoja. Useimmiten asiat joita mietin ja vatvon ovat menneisyydessä tapahtuneita. Ajattelen ja mietin että olenko satuttanut jotakin, olenko sanonut pahasti, olisinko voinut tehdä jotain pahemmin ja sitten uusimpana nyt että olenko tehnyt joskus jotain rikollista, että pitääkö minun varalta käydä poliisin puheilla. Aivan kaikkea pientä ja suurta murehdin. Netistä kun lukee niin pakko-ajattelu oireet kuvaavat vahvasti tunteitani. Auttakaa…

3 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä, että ahdistus ei ole päällä koko ajan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että vaikeat hetket ovat hyvinkin vaikeita ja tunteet voimakkaita. Joskus stressi voi vahvistaa tai “aktivoida” pakkoajatuksia ja omasta nukkumisesta, syömisestä, liikkumisesta ja mukavasta tekemisestä huolehtiminen voi auttaa jo merkittävästi. Pakko-oireiden tai ahdistuksen hoitoon käytetään kuitenkin myös erilaisia taitoja ja tekniikoita ja suosittelisin ottamaan yhteyttä terveydenhuoltoon ja hakemaan tilanteeseesi apua.

Oletko ajatusmaailmaltasi ihminen joka käy syvällisiä ajatuksia ja pohtii “hartaasti ja syvällisesti”.
Itse mietin myös ihan liikaa, turhat scenaariot, “entä jos” kuluttaa mieltä ja energiaa itellä.

Oon huomannu et mitä enemmän jotain tiettyä asiaa ajattelee, sitä “alkaa näkee” itsessä sitä. Sit jos netistä lukee “oireita” ni nekin tulee myös tuolleen. Siksi olen jättänyt kokonaan itseni diagnoimisen netin kautta, koska silloin sitä manifestoi itselle niitä ja näkee vain ne, vaikka todellisuudessa asiat ei menisi välttämättä tälleen.

Mutta kuten samuli sanoi, onha niistä hyvä käyä keskustelemassa, niin ymmärrät ja ehkä sieltä tulee vastaus “ei moni ihminen tekee näin, ei ole pakko-ajattelua”
Toivottavasti asiat alkaa luistamaan ja helpottaa oloa.

Kiitos teille vastauksistanne❤️ Luin netistä vähän aikaa sitten että joillakin auttaa se että hyväksyy sen, että välillä on vaikeita ja tympeitä ajatuksia. Nyt olen lähes viikon ajan aina kun tullut joku tympeä asia mieleen niin hyväksynyt vaan sen että nyt on tällainen ajatus, niin jotenkin sitten se ajatus on vain ollut hetken mielessä ja sitten poistunut. En ole jäänyt siihen ajatukseen ja ei ole tullut ahdistusta siitä. Ainakin nyt hetken toiminut tuo.

1 tykkäys

Hyvä, et löyty helpotusta. Kokeile jos auttaa se että kirjoitat sen ja sitten vaikka ruttaat paperin ja poltat pois, saat sen pois päästä, konkreettiseksi mutta tuhoat sen, tuoki voi olla tulevaisuudessa joka voi auttaa.

Moi :relieved:

Voin niin samaistua sinun kirjoitukseen. Itse kamppailen näiden asioiden kanssa myös. Vatvon menneitä, yliajattelen ja ahdistun sitten niistä. Ajatukset tuottavat suurta ahdistusta. Ja pelkoa. Yhtäkkiä mieleen tulee ajatus mitä menneisyydessä tapahtunu ja takerrun siihen ja alan miettimään teinkö, oikein, tein väärin, ois pitänyt tehdä toisin.
Käyn tilannetta läpi päässäni ja asia oikein paisuu pahemmaksi kun ajattelen sitä kokoajan. Tuntuu että minun on pakko ratkaista asia sitä miettimällä ja ajatuskset tuntuu niin todelta! Aikaisemminn asia on ollut ihan fine eikä se ole tuottanut mitää ajatuksia.
Myös tuo rikos juttu on näkynyt välillä mun ajatuksissa menneestä. Luulen että oon tehny jonkun rikoksen ja sitten se tuntuu erittäin pahalta :disappointed_relieved:

Jotkut ajatukset jäävät junnaamaan päähän monrksi kuukaudeksi ja jotkut ajatukset menevät nopeampaa ohi.

Tsemppiä sinulle! Et ole yksin.