Ahdistus-vatsaoireet kierre

Hei!
Mikä auttaisi ahdistuksesta aiheutuvaan vatsaoireiluun (ilmavaivoihin)? Sosiaaliset tilanteet aiheuttavat minulle ahdistusta, josta seuraa se että vatsani alkaa ääntelemään, jonka koen jotenkin noloksi. Kun vatsa alkaa oireilemaan, minua alkaa ahdistamaan enemmän, mistä seuraa tietenkin enemmän vatsan oireilua. Miten tällaista kierrettä voisi katkaista? Miten tällaista voisi hoitaa? Löytyykö apteekista jotain vatsaa rauhoittavaa lääkettä ilman resepetiä, joka auttaisi tähän?

1 tykkäys

moro!

Jostain suunnasta alettava ahdistusta lievittämään. Jos tämä on vielä semmoisella lukkiumattomalla tasolla, niin kevyempi ajattelu sen suhteen voi auttaa tosi paljon. Esim ajatella “ei se haittaa jos minun vatsa ääntelee”. Et ns kiinnitä siihen liikaa huomiota.

Jos liittyy jo runsaampaa ahdistusta niin kaikki ahdistusta poistava on hyväksi. Kävisin ehkä juttelemassa myös muutaman kerran ammatti-ihmisen kanssa, se voi auttaa paljonkin. On tullut vastaan useita tällaisia ja asiasta juttelu on kyllä vienyt ahdistusta pois → jolloin oire lievittynyt nopeastikin. Voit jopa jutella tästä hyvälle luotettavalle ystävälle tai perheenjäsenelle. Tähän voi liittyä häpeää tai jännitystä, mutta turhaan. Vatsalla jännittäminen on tosi yleistä. Minulla oli aikanaan vastaavaa ongelmaa (lukioikäisenä).

Onko muilla parempia vinkkejä?!

yst terv Ville

2 tykkäystä

Mainostan nyt tätä postaustani kehon ja mielen yhteydestä (polyvagaalinen teoria) ja siitä että miten ihmiskehon hermosto toimii ja vaikuttaa moneen asiaan.

Ihmiskeho on kokonainen systeemi jossa pääsääntöisesti on balanssi sympaattisen ja parasympaattisen hermostojen välillä, mutta silloin kun ihminen kokee ahdistusta/stressiä niin sympaattinen hermosto ottaa vallan kehosta. Parasympaattinen hermosto tunnetaan myös nimellä “rest and digest” ja kun sympaattinen hermosto on vallassa niin ruoansulatuskaan ei toimi kuin normaalisti ja saattaa aiheuttaa suolisto oireita ja ennen kuin balanssi palautetaan elimistöön.

Kiertäjähermo (vagus nerve) on parasympaattinen hermo joka on ihmiskehon pisin hermo, ja se kontrolloi myös sydämen ja suoliston toimintaa. Kiertäjähermon stimulaation avulla voidaan palauttaa balanssi parasympaattisen ja sympaattisen hermoston välille. samalla suolistonkin pitäisi toimia normaalisti ja kun keho voi hyvin, niin mielikin voi paremmin. (Kiertäjähermo vie noin 80%:sti tietoa elimistöstä aivojen suuntaan.)

2 tykkäystä

Veikkaan, että sulla tuo vatsaoire on juurikin täysin psykosomaattista! Sosiaalinen jännittäminen on itellekin tuttua. Sosiaalisten tilanteiden pelko on ollu iso osa mun elämää. Siihen auttoi terapia + lääkitys. Propral auttaa mua ahdistuksen fyysisiin oireisiin, kuten sydämentykytykseen. Muutenkin se rauhoittaa mua paremmin kuin monet “oikeat” tujut lääkkeet, kuten diapam, tenox tai vaikkapa opamox.

Vatsan hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota ruokavaliollakin, mutta veikkaan et just tuo psyykkinen puoli on tässä se joka mättää. Eikä siinä oo mitään hävettävää. Asiasta voi vaikka kavereille sanoa, jos se helpottaa. Muuten sitten ajatustyö on isossa roolissa! Ajattelee, että mitä väliä, kaikkien maha pitää ääntä. Ei oo hätää :smiling_face_with_three_hearts:

2 tykkäystä

Minulla ahdistus on suhteellisen uusi asia elämässäni, mutta vuosi sitten kun sairastuin niin samaan aikaan myös puhkesi IBS. IBS on siis ärtyvän suolen oireyhtymä, joka oireilee ummetuksena, kipuna tai ripulina. Itselläni on nämä kaksi jälkimmäistä oiretta, jotka iskee joka ikinen kerta kun ahdistuskohtaus alkaa. Vaiva on äärimmäisen turhauttava ja vaatii tosi paljon aikaa ennen kuin pystyn poistumaan kotoa vessarallin takia.
Viime kuukausina olen pystynyt jollain tasolla hyväksymään hankalan vatsani ja sitä kautta myös hyväksynyt sen että en pääse siitä eroon. Hyväksyntää edesauttoi kun kerroin lähimmille ihmisille vaikka vaiva on nöyryyttävä, mutta koin että minun on vaan pakko kertoa että jos tulee wcn tarve kesken kaiken niin se auttaa että joku tietää.
Mutta edelleen tulee päiviä jolloin alkaa ahdistamaan, sitten vatsa menee sekaisin, alkaa ahdistamaan vielä enemmän koska vatsa on sekaisin ja oravanpyörä on valmis.
En tiedä meneekö vastaukseni nyt oikeaan paikkaan, kun vasta opettelen kuinka keskustelupalstat toimii🤦