Ahdistus ja masennus läsnä

Sairastuin tammikuussa toista kertaa koronaan. Helmikuussa minussa alkoi ilmetä outoja oireita, kuten uupumusta, väsymystä, sydämen rytmihäiriöitä ja korkeaa sykettä, sekä mielialan vaihteluita. Kävin verikokeissa ja sydänfilmeissä, joista todettiin, että kokeet näyttivät hyviltä. Lääkärit alkoivat epäillä ylirasitustilaa.

Maaliskuu meni paremmin tyttöystävän tuen ja kavereiden ansiosta. Lepäsin, ja jätin salilla käymisen ja muun raskaan rasituksen pois. Kuitenkin huhtikuussa ja toukokuussa on ollut vaikeaa. Ajoittain menee hyvin, mutta taas ajoittain tulee vahvaa ahdistuneisuutta, sekä lievää masennusta. Mielestäni ilman mitään järkevää syytä. Epätietoisuus lisää masennusta, ahdistuneisuutta ja pahaa oloa. Tyttöystäväni on suurin tuki, ja rauhoittelee. Hän poikkeuksetta kannustaa ja haluaa olla tukena ja lähellä, ja jopa herkistyn siitä, kuinka vahvasti hän on tukena. Pelkään sitä, että jossain vaiheessa hänelläkin menee motivaatio tilanteeseeni. Vaikkei asia varmasti niinkään ole.

Koulussa on ollut paljon tehtäviä, ja aivosumun takia en ole voinut keskittyä niihin täysillä. Tehtäviä on myös jäänyt rästiin.

Voiko kyseessä olla pitkäaikaisen koronan oireita? Vai jotain muuta? Turhauttaa todella paljon, kun välillä menee hyvin, mutta sitten tulee niitä muutamia päiviä milloin masentaa paljon, ja se ahdistaa. Masennus tulee yhtäkkiä. Ja silloin ruoka ei maistu, ei ole energiaa jne.

En ole aikaisemmin elämässäni stressanut tai ahdistunut juuri mistään, mutta tuntuu, että koko kevät on mennyt ihan mönkään. Siksi kyseinen tilanne pelottaa niin paljon, sillä en tiedä meneekö tuntemukset pois. Entä jos tätä täytyy jaksaa vielä todella kauan? Stressinsietokyky on todella huono tällä hetkellä. Kärsin myös lihasjumeista, lihassärystä, päänsärystä ja jatkuvasta uupumuksesta, vaikken ole tehnyt mitään.

Olisiko kellään neuvoja tai omia kokemuksia, joihin voisi samaistua?

2 tykkäystä

Mä olen kanssa miettinyt että onko omat oireiluni long-covidia mutta olen tullut siihen tulokseen että ennen kuin se selviää niin täytyy tehdä jotain.

Joskus teen sellaisia pieniä taskeja itselleni päivään joiden tiedän hyödyttävän mua. Esim jos edellisenä päivänä tuli 2000 askelta niin tänään koitan saadaa 3000 tai 2500. Tai jos tarvii joku tehtävä saada suoritetuksi niin pomodoro tekniikalla teen 25min töitä ja sitten 5min taukoa, ja repeattia niin kauan että saan sen tehtyä.

Yks minkä kanssa oon huomannut auttavan on että en katso perinteistä lineearista tv:tä ollenkaan, eli anna jonkun muun päättää mitä katson vaan katson jostain on-demand palvelusta (Youtube on toiminu mulla parhaiten) sellasia ohjelmia mitä itse päätän nyt tulevan.

Voi kuullostaa ihan hullulta mutta pikku jutut tuntuu vaikuttavan.

Toissapäivänä muakin ahdisti mitä huomenna käy, mutta nyt huomaan sen olleen eilinen ja ei sillonkaan käynyt mitään pahaa.

Tsemppiä kuitenkin viikkoon!

3 tykkäystä

J4n3B4uerilla on hyviä neuvoja! Aikaansaamisen avuksi tuo Pomodoro on tosi hyvä! Siihen avuksi suosittelen appin lataamista, pomodoroa hakemalla löytyy useita vaihtoehtoja.

Tämän lisäksi ajattelen, että ihan hyvinvointia tukevan arjen vahvistaminen on todella hyödyllistä. Yrittää panostaa nukkumiseen, säännölliseen syömiseen, lähteä päivittäin ulos ja tehdä mukavia asioita.

Long covid - epäilyn kanssa kannattaa myös hakea apua!

1 tykkäys

Iso kiitos vastauksista! Huikeaa saada tukea ja hyviä neuvoja.