Ahdistuneisuushäiriö ja masennus

Hei, olen uusi jäsen. Löysin palstan jo kuukausia aiemmin, mutta arkailin liittyä. Koin etten kuulu tänne koska ongelmani eivät ole suuria. Nyt hyväksyttyäni oman sairauteni olen täällä.
Kaikki alkoi tammikuussa 2021 kun työtoveri hyökkäsi minua kohtaan. Esihenkilöt eivät puuttuneet asiaan mitenkään, vaan tilanteen annettiin tapahtua. Noh, näiden tapahtumien seurauksena sairastuin ahdistuneisuushäiriöön, sitten masennuin ahdistuksen takia ja nyt ollaan tilanteessa etten yksin kykene poistumaan kotoa ja molemmat sairaudet ovat keskivaikealla tasolla. Irtisanouduin siis työstäni heinäkuussa 2021 ja siitä lähtien olen ollut työtön.
Pääsin huhtikuun lopussa aloittamaan kuntoutuspsykoterapian eli toipuminen on hyvin alussa vasta. Ahdistuin te-toimiston uudesta työnhakuvelvoitteesta, joka siis velvoittaa minua hakemaan töitä 4 x kk.
Mulla on kokoajan ollut ensimmäisenä prioriteettina kuntoutus ja sitten palata työelämään.
Mutta eilen tulikin takapakkia, psykiatri ei kirjoittanut minulle sairauslomaa eikä b-lausuntoa työkyvystäni. Hänen syitään oli että minulla on paras mahdollinen lääkitys ja häntä ärsyttää työkkärin päätös kuluttaa kelan rahoja. En tullut kuulluksi, bdi kyselyn tulokseni oli korkeampi kuin koskaan aiemmin, terapeuttini sanalla ei ollut mitään merkitystä.
Olen siis lukossa. En kykene työelämään. Olen aivan jumissa.
Onko teillä kokemusta lääkärin tyrmäämäksi tulemisesta?

Kirjoitus voi olla vähän epäjärjestyksellinen, en kykene jäsentämään asioita kun pää on niin jumissa tästä kaikesta parin päivän aikana tapahtuneesta.

Eikös lääkärin lausunnosta voi valittaa ja hakea lausuntoa toiseltakin lääkäriltä?

Nyt vaan hakemaan toisen lääkärin mielipidettä jos tuntuu, että teidän ajatuksen ei kohdanneet millään tavalla. Mielenterveyspuolella on tullut vastaan paljon tätä että omia puolia on pidettävä välillä melko ronskillakin otteella.

1 tykkäys

Siis juuri tätä mietinkin. Sain varattua nyt itselleni yksityiselle puolelle psykiatrille ajan, että saan nyt jotakin kautta tarvitsemani sairausloman tai b-lausunnon työkyvystäni. Asun pienellä paikkakunnalla niin kunnallisen kautta ei ole mahdollista saada toista mielipidettä.
Mutta minun mielestäni lääkäristä voisi tehdä hoitovirhe ilmoituksen, koska minua ei kuunneltu. Onkohan mulla riittävästi perusteita tehdä hoitovirhesyyte, vai annanko asian vain olla?

Tässä vaan huono puoli on se, kun olen kuullut että tällä lääkärillä on tapana toimia näin. Mulle tumppasi lisää lääkettä vähän sillä tyylillä että ole hiljaa ja yritä pärjätä. Terapeuttini sanoi että hänellä on valitettavasti useampi samanlainen kokemus kyseisestä lääkäristä.
Onneksi on mahdollisuus nykyisin päästä etävastaanotolla yksityiselle, mutta hinta huitelee pilvissä. Taloudellinen tilanne on huono työttömyyden takia niin sekin ahdistaa kun joutuu maksamaan itsensä kipeeksi.

Uudelle lääkärille on nyt aika varattu, mutta ihan kauheesti vie voimavaroja kun taas jännitän että mitähän siellä on vastassa. Pari päivää olen ollut aivan hukassa kun aivo ei vaan toimi. Ruokakaupassa tarvitsin apua kun menin aivan lukkoon kun tuttua tuotetta ei ollut enää hyllyssä ja täytyi valita joku muu.
Pelkään vähän sitä, että en osaa pitää puoliani. Osittain juuri tästä johtuu tämä sairauteni, kun olen aivan liian kiltti ja alistun vahvemman edessä. Valitettavasti olen kuullut sellaisia tapauksia kun ei ole saatu sairauslomaa ja on ollut pakko mennä töihin ja epäonnistua niin silloin vasta on lääkäri kirjoittanut saikun. Todella reilusti toimittu mielenterveyskuntoutujaa kohtaan